Chokladprovning på Hemgården

Ja, detta var en tid sedan. Tre veckor närmare bestämt. Den 16 december, mitt i hela examensstöket, deltog jag i en chokladprovningskväll på Hemgården. Glömde bort att blogga om det då, eftersom jag hade så mycket annat på gångs. Vi ska se vad jag minns nu såhär i efterhand.

Hemgården är alltså ett företag som säljer och tillverkar kvalitetschoklad. Du hittar dem i posthuset här i Vasa. Under kvällen där fick vi lyssna på då Kenny, en av ägarna, berättade om kakaon och dess historia, hur choklad framställs och hur man känner igen en bra kvalitetschoklad. Sedan hade vi en chokladprovning. Min första chokladprovning, men förhoppningsvis inte sista.

2014-12-16 19.08.13 2014-12-16 20.13.222014-12-16 20.41.492014-12-16 19.09.052014-12-16 21.10.21

Det var riktigt intressant och framför allt gott. Alltså supergod choklad. Då man smakar på kvalitetschoklad, så märker man också att det är stor skillnad på choklad och choklad. För en chokladälskare som mig var det en intressant kväll. Tyvärr hade hela min dag före varit dålig på alla sätt och vis, så jag njöt kanske inte fullt ut som jag borde ha gjort. Men väldigt nöjd att jag deltog ändå. Mina bilder är allt annat än de bästa, men kanske de går att titta på ändå. De andra bloggarna som deltog var Christina, Johanna, Sofia, Petra, Satu, Jenni och Sara. Så gå in och titta på deras bloggar också.2014-12-16 19.16.092014-12-16 19.12.032014-12-16 19.13.00

Rekommenderar er att besöka Hemgården. Om du själv vill unna dig lite god choklad, ge bort som present eller annars bara ta dig en titt. Rekommenderar verkligen. Här till näst har jag anmält mig till en bloggkväll på en blom- och present affär, ser redan fram emot det. Nu skall jag och Bianca åka till en kompis, trevlig kväll önskar vi er.

En reaktion på ”Chokladprovning på Hemgården

  1. Då jag var på Norvall kom dit en representant för Hemgården o vi smaka o njöt o lärde oss hur man avsmakar god choklad o inte som man vanligtvis gör äter hela biten i gången 😉

Lämna en kommentar