Matte Tag

För ett tag sedan gjorde Daniela en Mom Tag på sin blogg, vilken sedan många andra också fyllde i. Jag funderade först om jag också skulle be min mamma svara på frågorna, men bestämde mig ganska snabbt för att gå en annan väg. Valde istället att bli inspirerad av Daniela och göra något som passar mig och den här bloggen mycket bättre. Skapa min egen tag, En Matte Tag. Såklart. Hoppas att ni andra hundägare hänger på och fyller i den ni också, länka i så fall i kommentarsfältet så jag kan läsa era svar. Här kommer den:

Hurudan var Bianca som liten?
 – Energisk, Busig och Söt.
 
Om hon inte fått namnet Bianca, vad skulle hon heta då?
– Moa, Tova, Minea eller Saga. Jag var väldigt nära på att ge henne namnet Saga.

Hur gammal och av vilken ras är Bianca?
– Fyllde nyss tre år och hon är av rasen Shetland Sheepdog, Sheltie. Många kallar henne Mini-Lassie, men rasens egentliga namn är alltså Shetland Sheepdog.

Har Bianca några smeknamn? 
– Binkki, Bankka, Binkkis, Lilla B. Två av våra vänner kallar henne också Rusta, varifrån det härstammar vet jag dock inte.

Påminner du och Bianca om varann?
– Visst gör vi det. Vi är båda känslosamma av oss och båda är vi lite busiga ibland. Vi tycker om att vistas utomhus och sambon säger att vi båda är söta. 15275338738_7865143e96_c
 Vilket är det finaste minnet du har med Bianca?
– Vi har massa fina minnen, men det finaste måste ändå vara natten då hon föddes. Att jag fick vara med från första stund och hålla henne i mina händer då hon bara var några minuter gammal. Sedan dess har vi hunnit uppleva både det ena och det andra tillsammans.

Vad är det knasigaste Bianca har gjort?
– Det måste vara då hon var ungefär tre-fyra månader och vi var ute i skogen. Bianca sprang runt och var lycklig då hon plötsligt gjorde ett två meters hopp framåt mot mig, och försvann ner i marken. Hon råkade träffa ett hål i marken som gömde sig under lingonriset. Jag kastade mig ner efter henne och fick nätt och jämt tag i hennes halsband. Lyckades till sist dra upp henne därifrån, sen gick vi hem. Chockade men oskadade.

Vad brukar du och Bianca göra tillsammans?
– Allt, i princip. Gå promenader, mysa i soffan, fixa i trädgården, städa, sova. Hon är med mig på det mesta. Sedan så tränar och leker vi såklart också. Det bästa är nog då vi myser i soffan, leker tafatt och går sköna sommarpromenader.

Vilka är Biancas bästa egenskaper?
– Hon är social, kommer överens med de flesta och har ett bra hundspråk.

Har Bianca några konstiga vanor?
– Hon går fram och tillbaka längs vårt vardagsrumsbord för att klia sig på ryggen, bordet är perfekt höjd för just det ändamålet.

Vad är Bianca duktig på / mindre duktig på?
– Hon är duktig på att vänta tills hon får lov, komma på kommando och så lär hon sig saker väldigt snabbt. Mindre duktig på att inte dra i kopplet, givetvis eftersom vi inte tränat att gå fint vid sidan så mycket.
15273617640_ca7f780dba_z
Skulle du göra något annorlunda om du fick uppfostra Bianca pånytt?
 – Nej, Bianca är den första hund jag uppfostrat på egen hand och hon blev en fantastisk hund. Även om det finns saker jag kanske skulle göra annorlunda med nästa hund så måste man våga göra misstag. Misstag för att lära sig.

När har Bianca gjort dig stolt?
– Hon gör mig stolt varje dag. Extra stolt blev jag då hon klarade Kaverikoira (kompishund) testet och fick ett rött band på en match show.

Finns det något Bianca har lärt dig?
– Massor, fram för allt om mig själv. Hon har hjälpt att mig hitta mig själv och gjort mig till en bättre version av den jag är.

Var ser du dig själv och Bianca om 5år? 
– På en gård vid vårt egnahemshus, njutandes av sol och sommar på vår stora gräsmatta. Bianca får springa fritt, rulla i gräset och leka med sin kattvän Bernhard. Bianca är frisk, glad och lycklig. 15461716712_b00fa9da01_c
Kommentera

