Besök av en hundmassör 

Inlägget är i samarbete med LillyLee’s.

Då Bianca rehabiliterades efter sin slipped tendon (kinnervika, sheltiehäl) operation gick vi regelbundet på simning och massage. Det var en bra rehabiliteringsform och Bianca gillade det, speciellt massagen. I samband med att Biancas rehabilitering gick mot sitt slut stängde även hundsimmet vi gick på. Ända sedan dess har jag tänkt att vi borde hitta en ny massör att börja gå hos. Jag har haft lite svårt att hitta någon hundmassör här vi bor. Men nu på senare tid har jag kommit över flera hundmassörer här i nejden, bland annat Joella på LillyLee’s. Joella studerar för tillfället till hundmassör och erbjöd sig att komma hem till oss och massera Bianca. 

Joella kom hem till oss en söndagseftermiddag. Jag och Joella hade träffats tidigare, men detta var första gången hon och Bianca träffades. Bianca älskar oftast alla nya människor hon träffar, Joella var inget undantag. Jag märkte genast att hennes lugna sätt och bemötande hade en positiv inverkan på Bianca. 

Före själva massagen fick jag fylla i ett papper med några korta frågor om Bianca och hennes hälsotillstånd. Sedan började Joella sakta känna igenom Bianca och introducerade massagen, i Biancas egen takt. Till en början var Bianca lite skeptiskt till att lägga sig ner, så hon fick stå. Efter en stund tyckte hon ändå det kändes okej att ligga på sida. Joella var väldigt anpassningsbar och gjorde det som kändes bäst för Bianca. Ville hon stå så fick hon det och behövde hon ta en paus så fick hon det också.

Precis som tidigare då vi gick på massage, så tog det ett tag innan Bianca kunde slappna av och verkligen njuta. Då Joella hade masserat Bianca en god stund lade hon sig ner och slöt ögonen. Hon slappnade av och njöt. Det var så härligt att se. Det värmde mitt mattehjärta. Det är precis sådana här stunder jag vill ge min hund. 

Att Joella har egna hundar och överlag är van med att hantera hundar märktes tydligt. Hon fick Bianca snabbt att känna sig trygg och tog allting i Biancas egen takt. Hon anpassade massagen till Biancas behov, men också vilja. Joella fick också mig att känna mig trygg, vilket givetvis är något som jag som hundägare uppskattar. Hon svarade på alla mina frågor och det märktes att hon visste vad hon höll på med och satt på väldigt mycket kunskap. 

Frågan som säkert många av er nu ställer er och som även jag ställde Joella, varför skall man massera sin hund? Dels kan det vara en del av rehabilitering, så som det var för mig och Bianca till en början. Massage kan också göras för att förebygga skador och ge hunden avslappning. Jag tycker egentligen att Joella sammanfattade svaret på frågan väldigt bra då hon sade, – Vi människor tar också hand om våra egna kroppar, varför skulle vi inte ta hand om hundens på samma sätt? 

Att Joella kom hem till oss och utförde massagen upplevde jag som positivt. Bianca fick vara hemma i en trygg bekant miljö och fick ligga på sin favoritmatta i huset. För många hundar kan det kanske vara lite skrämmande att det kommer en främmande person och klämmer på en, då kan det underlätta att få vara i sitt eget trygga hem. 

Efter massagen gick Bianca och lade sig en bit bort och jag och Joella böt ännu några ord med varann. Då det var dags för Joella att åka hem gick en lite trött Bianca gladeligen fram för att säga hejdå. Resten av dagen samt följande dag fick Bianca ta det lite lugnare och vi gjorde som vi blev tillsagda och gick fler och kortare promenader. 

Nu under studietiden masserar Joella för ett förmånligt pris och kommer dessutom hem till er. Om du är intresserad av massage för din hund eller har några frågor kan du kontakta Joella genom hennes facebooksida, klick.

IMG_3732

Kommentera

