Sanningen om pälsen 

Idag är jag ledig och istället är husse i huset på jobb. Synd, kanske någon tänker. Men bra för oss. Att vi går om varann och en av oss arbetar skifte är det absolut bästa med tanke på Bianca. Det är väldigt få dagar och få timmar som hon faktiskt behöver vara ensam. Och jag och sambon hinner ses alldeles tillräckligt ändå, så det är ett system som fungerar för alla.

Bianca håller på att fälla päls och jag har många dagar tänkt att jag borde borsta henne och få bort alla tofsar som flyger omkring. Ni med sheltie, eller kanske hund överlag, vet vad jag talar om. Idag tog vi tag i det. Vi har klippt klorna, smörjt in tassarna och borstat igenom hela pälsen.

En shelties päls skall varken trimmas eller klippas, bara borstas och vårdas. Många säger att de har en lättskött päls, vilket jag kan hålla med om. Jag borstar igenom den en gång i veckan, ibland mer sällan. Dock får dom lätt knutar bakom öronen, så där kammar vi lite oftare och använder ett balsamspray regelbundet. Med en sheltie har man hundhår nästan överallt och speciellt när de fäller. Det tar aldrig slut, hur man än borstar. Här på bilden är en hög vi borstade bort på tio minuter. Det finns minst lika mycket till att borsta bort, men Bianca tycker inte att det här med skönhet är lika intressant som sin matte. Så vi tar lite åt gången.

Nu skall vi städa upp nedre våningen här i huset, som verkligen ser ur som ett smutsigt kaos. Imorgon får vi nämligen gäster till Vasa i form av min pappa med familj. Även om de inte sover hos oss känner jag att lite städning inte gör någon skada. Trevlig torsdag! img_5847.jpg

Kommentera

