Min mamma 

Min mamma är nog en av de klokaste jag känner. Hon har alla tassar på jorden och är väldigt stabil i sig själv. Hon är lugn, snäll och lojal. Hon är stark. En kämpe.

Min matte har berättat att det var en rätt så dramatiskt natt då jag kom till världen, men min mamma klarade det och kämpade sig igenom det. Trots de tuffa omständigheterna tog hon genast hand om mig och min bror på bästa sätt. Med hjälp av min matte och hennes matte förstås, de fanns också vid vår sida.

Min mamma kan en massa saker. Hon kan springa jättehårt på en bana med hinder. Hon kan hoppa jätte högt och långt, fast det kan jag också. Hon kan lyssna på sin matte och kan lyda henne jättelänge, t.ex. sitta stilla och vänta hur länge som helst. Jag kan nog också, men inte lika bra som min mamma kan. Jag ser upp till henne. Hon är nog min förebild.

Då jag var liten tog mamma hand om mig, uppfostrade mig och lekte med mig. Sedan kom en tid då hon tyckte jag var lite småjobbig, men jag tror det händer för alla mammor. Idag är jag vuxen och vi är goda vänner. Jag bråkar inte med henne så mycket mera, sådär som jag gjorde då jag var yngre.

Min mamma bor inte i samma stad som mig. Vet inte riktigt var hon bor, men vi åker alltid jättelänge i bilen eller bussen innan vi är framme hos henne. Jag tycker det är ganska tråkigt att åka bil, men jag brukar sova nästan hela resan så att det går lite snabbare. Matte säger att hon önskar att vi bodde i samma stad. Det gör jag också, för då kunde jag träffa min mamma varje dag. Och min matte kunde träffa sin mamma också, för dom bor i samma hus.

Min matte säger ofta att jag påminner om min mamma, men att jag är en lekfullare verison av henne. Jag tycker inte vi är så lika. Min mamma är ju svart och jag är brun. Min mamma tycker inte om att fånga frisbeen , men jag älskar det. Min mamma är ganska lugn, det är inte jag. Eller ibland kan jag nog vara lite lugn. Och jag blir lugnare hela tiden, säger matte. Men just nu har jag så mycket energi så jag vet inte riktigt vad jag skall göra av den.

Jag hoppas jag får träffa min mamma snart. Och att matte får träffa sin. Det är alltid så roligt att träffa dem. Mammas matte ger mig ofta presenter. En gång fick jag en ny säng och förra gången fick jag en påse med sådana där torkade ankafileéer som jag gillar så mycket. Mums. Ha en bra dag och hoppas vi ses snart, mamma. 

img_0092Det var Biancas morsdags hälsning, tolkad av mig. Själv firar jag morsdagen i arbetets tecken. Min egen mamma får tyvärr inget annat än ett grattis och en hälsning från ifjol, som ni hittar här. Men det är just precis det som är så bra med min mamma, hon är lika glad ändå. Hon uppskattar ett genuint grattis så mycket mera än massa blommor och presenter. Jag uppskattar henne varje dag, för att hon är just den hon är. Min mamma. 

Kommentera

