Inte som det skulle

Det är otroligt att jag är så lugn som jag är, med tanke på att den här dagen inte alls blev som den skulle. Kom till Tammerfors tidigt imorse för att förbereda inför imorgon samt öva på en del apparater som vi behöver visa att vi kan hantera i yrkesproven. Vi måste göra en maskinell behandling för ansiktet samt en för kroppen. På mitt jobb gör vi i princip inga maskinella behandlingar, så jag har bett skolan flera gånger om övningstillfällen, utan desto större framgång. Senast jag var här kom vi överens om att jag skulle komma tidigt idag och på så sätt få ett övningstillfälle.

Då jag kom fram frågade jag efter läraren som hade erbjudit mig detta extra övningstillfälle. Istället blev jag ombedd att vänta där mitt i korridoren på min handledare. Jag kunde genast känna av stressen bland både studerande och lärarna, även en viss irritation från många håll. Efter en dryg kvart kom min handledare och visade mig till min plats, min arbetsplats under de kommande dagarna. Hon bad mig göra mig hemmastadd och förbereda min arbetspunkt. Utrymmet var fullt med andra studeranden, som tillsammans förberedde inför proven medan vissa av dem höll på med kundbetjäning.

Mitt i förberedelserna hör jag hur min handledare försöker få någon av skolans studerande att göra en fotvård, nu genast. En dam hade kommit in utan tidsbokning och ville så gärna ha en fotvård. Ingen av de studerande var intresserade, så jag tog tillfället i akt och tog emot kunden. Ett perfekt tillfälle att öva. Kundens fötter var en riktig utmaning, men jag måste säga att jag klarade det utan desto större problem. För mig som varit ute i arbetslivet redan länge, kan det kännas lite frustrerande att man skall sitta och vänta på en lärares bedömning eller tillåtelse då man har en kund i bädden. Eller att man inte har alla sina saker vid sin arbetspunkt hela tiden, eftersom man är tjugo personer som skall dela på allt. Men det är skolvärlden helt enkelt och jag är ju bara här några dagar. Min kund var i alla fall mycket nöjd. Hon kramade om mig efter behandlingen, gav mig betyget 10 med många plus i kanten och gick lyckligt hem igen. Det kändes bra, glada kunder är ju det bästa som finns.

Men tanken var alltså att jag skulle öva på en del apparater idag. Det gjorde jag inte. Efter min fotvård fortsatte jag förbereda det jag kunde och ryckte min handledare i ärmen mellan varven. Försökte få svar på mina frågor och funderingar och hon svarade så mycket hon hann innan någon annan elev behövde henne mera. Dagen slutade med att hon visade mig en helt ny maskin, som jag aldrig sett förut. Jag fick se den, hon försökte förklara hur den fungerar i teorin och jag fick ett dåligt faktapapper med mig hem. Så nu skall jag lära mig den här maskinen tills imorgon och imorgon skall jag utföra den på kunden för första gången. Om den passar kundens behov och önskemål det vill säga. Tanken är alltså att jag imorgon skall välja en apparat utgående från kundens behov, men eftersom detta är enda apparaten som jag har fått någon info om så måste jag försöka få den att passa min kund.

Min handledare är bra och snäll på alla sätt och vis, jag tycker verkligen det. Hon är en av de få i den här skolan som fått mig att känna mig välkommen och som velat hjälpa mig på vägen. Men skolan överlag har stora kommunikationsproblem. Det var mycket info som kom fram idag som jag gärna hade vilja vetat tidigare, det hade underlättat en hel del.

Men ingen fara, jag har gett mig tusan på att klara det. Om inte annat får jag spela att jag vet vad jag håller på med och hoppas dom köper det. Det mesta brukar ju kunna räddas med bra motiveringar. Klarar jag mig igenom morgondagen, så kommer resten gå av sig själv. Nu måste jag studera vidare, håll tummarna för migIMG_5329.JPG

2 reaktioner på ”Inte som det skulle

Kommentera

