Växter som är giftiga för hundar

Idag vill jag tipsa er om ett blogginlägg jag råkade läsa för ett tag sedan. Bloggen var för mig helt okänd och kanske hade jag inte heller klickat mig in på den bloggen just då, om det inte vore för rubriken. Blogginlägget heter ”Växter som är giftiga för hundar och katter” och finns att läsa på bloggen Bland Rosor och Fräken, klicka här att komma till inlägget.

Jag måste erkänna att detta är inget jag har speciellt bra koll på. Då Bianca var valp så plockade jag bort alla blommor, bara för att vara på säkra sidan. Och för att inte ha mull runt om i hela lägenheten. I dagens läge bryr hon sig inte om andra växter än gräset på gräsmattan ibland. Så jag lärde mig verkligen mycket nytt då jag läste inlägget, till exempel har jag faktiskt inte känt till att tulpaner är giftiga för hundar. Visste du det? Skrämmande nog så listas nästan alla de blommor vi har här hemma. Garderobsblomma, fredskalla och gullranka, för att nämna några. Alla de är giftiga för hundar. Att julstjärnor, hyacinter och påskliljor är giftiga kände jag dock till.

I inlägget tas även upp växter som är giftiga för katter. Nu har vi inte någon katt, men jag kan tänka mig att katter tuggar och smakar mera på blommor än vad hundar gör. Så som kattägare är detta säkert något man bör ha bra koll på. Säkert finns det även hundar som gillar att smaka på hemmets blommor, speciellt valpar.

Så dagens tips till hund- och kattmänniskor, Läs och Lär!15461716712_b00fa9da01_c

Kommentera

