Om att få sin valp rumsren

Något som kan kännas jobbigt då man har valp är det eviga kissandet inomhus. Hur snabbt en valp blir rumsren beror till viss del på ras har jag märkt, men även på dig som ägare. Hur motiverad och aktiv du är gällande valpens rumsrenhet. Valpen vet inte att man inte skall kissa inomhus om du inte lär den. Hur snabbt den lär sig är väldigt individuellt.

Sheltisar sägs vara ganska långsamma med att bli rumsrena, vilket jag kan hålla med om. Bianca var kring åtta månader då hon var något sådär rumsren, trots att jag var aktiv med att gå ut med henne. Då blev hon dock sjuk, så det ställde till det lite grann.

En gammal metod är att skälla på hunden då den gör ifrån sig inne eller att trycka ner hundens nos i det den gjort. Detta är enligt mig en gammal, urdålig och hemskt metod, så jag tänker inte ens gå desto mera in på det. Istället är jag av åsikten att man bör träna hunden att bli rumsren på ett positivt sätt. Inte skäller man på en bebis som gör sina behov i blöjan heller, så varför göra det på en valp. 

Några grundregler att komma ihåg är att valpen oftast behöver kissa genast efter att den sovit, lekt och ätit. Bär ut din valp då den vaknat, lekt en stund och när den ätit. Man kan försöka rasta valpen på samma ställe om möjligt, då är det lättare för valpen att förstå vad den skall göra. Helst ett ställe utan distraktioner, så att valpen kan koncentrera sig på vad den skall göra. Då valpen gör sina behov, beröm massor. Duktig, bra, fin hund – alla fina ord och glada miner du har! Personligen använde jag mig även av godis som belöning då Bianca gjorde ifrån sig utomhus, vilket fungerade bra. Jag bar alltid ut Bianca, eftersom en valp inte kissar i din famn, på så sätt kan du försäkra dig om att du hinner ut och att inte valpen kissar på tambursmattan då du sätter på dig skorna. Rumsrenhet tar tid, ha tålamod!

Kom ihåg:

  • Rasta valpen efter sovstund, lek och mat
  • Bär ut valpen
  • Beröm
  • Ge det tid!
  • Kom ihåg tipset jag gav i det här inlägget, klick. img_1013
Kommentera

