Fem tips för dig med valp

Idag skall jag dela med mig av fem tips för dig som har eller skall skaffa valp. Detta är saker som jag själv tycker underlättar massor och som jag tycker är ett bra att ha då man har valp i huset, eller egentligen hund överlag. Flera av dessa saker kan man använda sig av även då man har en vuxen hund.

VALPHAGE

En valphage är superbra att ha. Valpar är snabba små krabater och vill undersöka allt. Precis som med barn så hinner man inte se efter dem hela tiden och ibland behöver man kanske ha ögonen på något annat en stund. Då är det perfekt att sätta valpen i hagen, där vet man att den inte kan hitta på något tokigt. Då Bianca var valp hade vi en hage inomhus, hon till och med sov i den de första veckorna. Där trivdes hon och kände sig trygg. En sheltievalp är väldigt liten, så det underlättade även för oss. Vi visste var hon var och behövde inte vara oroliga att stiga på henne om vi steg upp på natten. Vi behövde inte heller oroa oss för att hon skulle börja tugga på t.ex. vägguttag eller liknande på natten. Plus att hon ville inte kissa i sin hage, alltså sa hon till då hon vaknade så vi kunde gå ut och kissa på gräsmattan, en bra start till att bli rumsren.

Hagen underlättade även då jag t.ex. städade eller torkade upp hennes pölar här och där. Det är inte så lätt att göra någondera då man har en busig valp fast i händerna. Utomhus kan också vara bra att ha en hage om man är rädd att valpen rymmer, men ändå vill ha den lös en stund. Valphagar kan också användas om man vill stänga av ett visst område för valpen, tex. köket. De finns i olika storlekar och material. Vissa använder sig också av kompostgaller. Rekommenderar varmt, de underlättar i många situationer. Se bara till så att inte valpen är en sådan som lär sig klättra ur hagen, sådär som vår vän Tosca gör här på bilden.

KISSTÄLLE

En valp är inte rumsren och kommer att kissa inomhus, helst på dina mattor. Ta därför bort mattorna om du inte vill få dem nerkissade. De flesta använder sig av tidningspapper, som ett kisställe för valpen. Jag tycker tidningspapper fungerar dåligt, de drar i sig dåligt och sen rinner det överallt då du försöker vika ihop det och slänga det. Jag har en mycket bättre lösning på problemet.

Då Bianca var valp köpte jag en så kallad skobricka (bilden härifrån) och puppy training pads (bilden härifrån). Puppy Training Pads drar i sig superbra och det rinner inte iväg någonstans. Man kan givetvis ha dem på golvet bara sådär, men jag tyckte det var praktiskt och hygieniskt att ha en bricka under som man kunde tvätta med jämna mellanrum. Vill man trots allt använda sig av tidningspapper så rekommenderar jag en bricka under, det underlättar om valpen missar pappret.

GRIND

En grind är bra att ha då man har valp eller hund överlag. Man kan förstås använda sig av kompostgaller som jag nämnde i första stycket också, om man vill. Då Bianca var valp hade vi grind vid sovrumsdörren, eftersom jag inte ville ha henne lös i hela lägenheten då hon var ensam. En grind är väldigt bra om man vill stänga av något rum eller någon trappa, tillfälligt eller permanent. Eller om man behöver sära på t.ex. barn och hund, en grind kan fylla många funktioner. (Bild tagen härifrån)grind.png

KAMERA

Övervakningskameran vi hade då Bianca var valp tyckte jag massor om. Då vi vande henne vid att vara ensam kunde jag kolla hur hon hanterade det. Jag kunde kolla om allt var okej eller om hon stod och skällde och led av separationsångest. Det var skönt för mig som matte att kunna se att hon sov och hade det bra fast vi var borta en stund. Nu använder vi den inte längre, men då hon var valp var den bra.

FÖRSTA HJÄLPEN VÄSKA

Vi har en första hjälpen väska för hund i bilen, hemma och på skären. Man vet aldrig när olyckan är framme, speciellt inte med en valp som oftast är både högt och lågt. Bra att ha både för valp och vuxen hund. Man kan givetvis också själv plocka ihop det man anser vara nödvändigt så som t.ex. bandage, fästingplockare, sårputs osv. (Bild tagen härifrån)1hjälp.png

 

 

2 reaktioner på ”Fem tips för dig med valp

Kommentera

