Sista sparlågan

Hej på er. Här går jag på sista sparlågan så att säga. Jag hade en aktiv uppdatering på gång, med en massa saker jag ville skriva om och berätta för er. Det har jag ännu, men min tid räcker inte till. Så enkelt är det. Jag har ju ett läroavtal som håller på här vid sidan av allt hundrelaterat ni läst om på sistone, och det är det som nu har skakat om mig lite grann.

Min läroavtals resa har varit en berg och dalbana, milt sagt. Så har även de senaste veckorna varit. Planen har alltid varit att jag skall bli klar nu i maj. Jag har vetat det ända sen jag började med det här och det har alltid legat där i bakhuvudet och grott. När skolan förra veckan kom med ideén om att jag skulle bli klar först i höst blev jag otroligt less på att de fortfarande inte hade någon koll på hur min studieplan ser ut. Kommunikationen från skolans sida har sedan dag ett varit usel, kanske beror det på att vi talar olika språk eller kanske beror det på att jag inte förstår deras system. Jag vet inte.

Det redde i alla fall upp sig och nu är tanken att jag skall bli klar redan i april. Plötsligt kom det över mig som ett skyfall att det endast är 2,5 månader dit. I samband med det här kom skolan på att det är en hel del kurser jag inte gått under mina två år, så jag kommer jag att pendla mellan Vasa och Tammerfors nu ett par dagar i veckan fram tills april då de praktiska proven är.

Skolan tyckte också det var smart att låta mig gå företagsamhetskursen nu på våren, samtidigt som jag skall förbereda mig för alla praktiska prov. Företagsamhetskursen innebär en inlämningsuppgift där vi skall starta vårt eget företag i teorin, en kurs jag gått redan två gånger och även en uppgift jag gjort redan två gånger i mina tidigare utbildningar. Men nu går jag den då alltså igen, eftersom skolan inte kan se till mina tidigare utbildningar tydligen. Tanken var att jag skulle ha gått den i höstas, då jag inte hade så mycket skola. Men då jag frågade när den gick så hade den redan gått och min chans var borta. Så, kommunikationen här får inte helt fulla poäng kan man säga.

Förutom det skall det göras så kallade Näyttötutkintosuunitelmat (svensk översättning?) för alla de olika behandlingarna som skall genomföras i proven i April. Vilket också är rätt så tidskrävande. Sen gör jag ju allting på både svenska, så att jag själv förstår, och på finska så att lärarna förstår. Jag lär mig mycket av det här, att sitta och skriva och studera på finska absolut. Jag har bara lite svårt att förstå att man inte kunde jämna ut det lite bättre på mina två år, istället för att klämma in allt de sista två månaderna.

Jag har verkligen förstått nu att jag skall bli klar snart och fått något av en sista minuten panik. Stressat som en tok och letat efter andetag. Idag skall jag arbeta på mitt företag och försöka få in det den här veckan. Så om det är lite lugnare här nu, så vet ni varför. Jag studerar helt enkelt, med hopp om att vara utexaminerad kosmetolog om bara ett par månader.IMG_9493

En reaktion på ”Sista sparlågan

  1. Vilken kämpe du är Sara. När jag läser din blogg får jag upplevelsen att det är riktigt tufft att studera på finska och skolan verkar ju inte vara så skicklig på att se sina studerandes bästa. Oavsett så är du väldigt modig och det är så intressant att du delar med dig av dina upplevelser.

Kommentera

