Hur länge får min hund vara ensam?

Jag har ett inlägg som jag skrev för ungefär ett och ett halvt år sedan, men som fortfarande läses nästan dagligen. Det är det inlägget som har fått mest visningar sedan det skrevs och det inlägget som via olika sökord leder människor hit dagligen. Jag pratar om det här inlägget. Kort sagt skrev jag om diskussionen kring att införa en lag på hur länge man får lämna hunden ensam. I Sverige säger lagen att du högst får lämna hunden ensam sex timmar per dag. I Finland har vi i dagsläget ingen sådan lag, dock hoppas jag att alla hundägare ändå har sitt sunda förnuft med sig och ser till att hunden inte behöver vara ensam mera än nödvändigt.

Såhär ett och ett halvt år senare kan jag tycka att inlägget jag skrev är lite flummigt. Jag står fortfarande bakom allt jag skrev, men jag märker att det fanns så mycket åsikter jag ville få fram i ämnet att själva inlägget blev lite spretigt.

Sökord som leder er till det här inlägget är sökord som: Lag hund ensam hemma, hur länge kan min hund vara ensam hemma, hur länge får jag lämna min hund hemma, regler hund ensam, lag på att lämna hunden ensam.

Att människor dagligen googlar på det här skrämmer mig lite. Det är givetvis bra att man lägger en tanke och fundering över hur länge man får eller kan lämna sin hund, om man skall söka svar på detta på nätet är jag dock inte så säker på. Om lagen säger att du får lämna din hund ensam sex timmar, så betyder ju inte det att du varken behöver eller skall göra det. Om en källa på nätet säger att en hund klarar av att vara sju timmar ensam, så betyder det inte att just din hund klarar av det.

Hur länge din hund kan vara ensam kan ingen annan veta. Alla hundar är olika. Vissa hundar lider av separationsångest och klarar knappt en kvart ensamma, medan vissa hundar bor ute i bur och mår bra av att vara där då ägaren är på jobb hela dagen. Det är också många andra faktorer som spelar in på det med att lämna hunden ensam, t.ex. har du en eller två hundar, har den fått en ordentlig promenad före den blir ensam, hur ofta behöver den vara ensam, är den trygg där du lämnar den, är det en valp eller vuxen hund o.s.v.

I Sverige är det väldigt vanligt att man för hunden till hunddagis, men i Finland är detta inte lika vanligt. För bara några veckor sedan öppnades ett hunddagis här vi bor, men det är det första och enda hunddagiset vi har. Det är alltså inte så vanligt, men jag tycker det är väldigt bra att möjligheten nu finns. Skulle vi ha ekonomisk möjligt att låta Bianca gå på dagis de timmarna vi är på arbete, skulle vi definitivt låta henne göra det. I dagsläget är det inte möjligt, så vi pusslar och löser det på andra sätt.

Vi har den turen att jag jobbar fyra dagar i veckan och Biancas husse arbetar skifte, vilket betyder att Bianca inte behöver vara ensam så mycket. Jag och Biancas husse går ofta om varann och vi försöker alltid pussla så att timmarna blir så få som möjligt. Givetvis ser vi också till att hon är ordentligt rastad och har allt hon behöver för att må bra de timmarna vi är borta. Vi strävar till att Bianca skall vara ensam så lite som möjligt, vilket jag tycker att man som hundägare bör sträva till. Jag avslutar med samma citat som i förra inlägget, av Hans Rosengren,

-”Vi kan tala om för folk, att skaffar du en hund så skaffar du den inte för att den ska vara ensam från sju på morgonen till sju på kvällen. Du skaffar den för att ha sällskap. Det heter sällskapsdjur av en orsak”IMG_1775

 

Kommentera

