Mata inte min hund

-Hon är så söt, hon måste få något. Får jag ge henne en bulle?

- Nej, tyvärr.

-Men hon är ju så söt. Kan jag ge en skinkskiva då?

-Nej, tyvärr.

-Men någonting måste hon få. En liten bit bara?

Jag tror att det här är en rätt så vanlig situation och inte bara något vi råkar ut för. Helst skall det också vara något från kaffe- eller middagsbordet. Men jag är lite trött på det här scenariot, att jag upprepade gånger måste neka. Att alltid vara på sin vakt att ingen matar i min hund något opassligt, för många gånger ges det ändå något åt Bianca fast jag sagt nej. Så jag skall nu ge er några tankeställare angående detta. Och berätta för er varför jag inte tycker man skall mata andras hundar utan ägarens lov, med Bianca som exempel.

Vi har aldrig gett något åt Bianca från bordet. Några av er ställer kanske frågan varför, jag ställer frågan varför tillbaka. Jag ser inte att varken vi eller Bianca får ut något av att mata henne från köksbordet, förutom eventuellt en tiggande hund som alltid sitter vid matbordet och tigger mat. Om då en gäst matar Bianca från bordet, med en bulle eller skinkskiva så går det alltså emot vad vi lärt henne.

Bianca är en hund med känslig mage och hon klarar inte av att äta annat än sin egen mat. Vissa ger sina hundar husmanskost och samma mat som de själva äter, det är var och ens eget val. Vi ger inte Bianca husmanskost för hon klarar inte av det. Så om någon ger henne en bit skinka eller köttbulle för att hon är söt, så betyder det att hon kommer att få ont i magen och må riktigt dåligt. Det finns också många hundar i dagens läge som är allergiska och därför inte kan äta vissa saker.

Bianca är i mångas ögon en väldigt söt hund som fångar många med blicken, vilket gör att de tror att hon ber om något eller att de bara vill ge henne något för att ”hon är ju så söt”. Men faktum är att Bianca är precis lika söt och precis lika glad fastän hon endast får en liten klapp på ryggen, fast du kliar henne lite bakom örat eller pratar lite med henne. Hon blir inte en lyckligare hund fast hon får en bulle. Tvärtom.

Jag har varit med om situationer då vi besökt någon och personen vi besökt har stått i köket. Plötsligt har personen kunnat slänga en skinkskiva ner på golvet, åt hunden. Det leder till att hunden (såklart) rusar efter skinkskivan och väntar på mer. Men vad händer nästa gång då jag står hemma i badrummet och tappar en värktablett på golvet?

Något som också ofta glöms bort är storleken på hund och mängd mat. Man måste tänka på hunden storlek. Om du ger en hund i Biancas storlek en lika stor kanelbulle som du själv äter, tänk efter hur stor den är för henne. Det är som att du själv skulle äta ett helt bröd. Orkar du? Mår du bra efter det?

Så sammanfattningsvis, Mata aldrig en hund utan ägarens lov. Det kan och gör ofta mera skada än nytta. Hunden kan bli riktigt sjuk om du matar i den fel saker. Man matar ju inte heller i ett barn nötter, om barnet är allergiskt för nötter. Du kan däremot fråga om hunden har egen mat eller godis du kan ge åt den. Och det här med att mata från köksbordet, tycker ägaren att det är okej så visst. Men säger ägaren nej, så visa respekt och acceptera ett nej. En hundägare känner sin hund bäst och vet vad som är bäst för den, lyssna och acceptera. IMG_3728

Kommentera

