Så många drömmar

Idag har jag varit i Tammerfors, efter en rätt så lång paus igen. Läroavtalet börjar vara på slutrakan och just nu är det Företagsamhet som står på schemat fyra måndagar framöver. Utöver det börjar det inte vara speciellt mycket kvar nu innan jag blir klar, tror jag. Kommunikationen är som sagt inte helt hundra, så jag har inte riktigt på klart vad som ännu är ogjort. Men i maj beräknas jag bli klar och vi hoppas det håller i sig.

På lektionen idag bad läraren oss fundera över hur vår dröm arbetsdag skulle se ut. Det behövde inte vara realistisk eller ekonomiskt fungerande överhuvudtaget. Det behövde inte ens vara relaterat till skönhetsbranschen, trots att det är inom den branschen vi studerar.

Jag upplevde det här väldigt svårt. Det första jag tänkte var ”Ledig, hemma med Bianca”, men det är väl ingen arbetsdag om man är ledig. Jag är inne i en period nu där jag helst skulle vara hemma med henne dygnet runt, därav den första spontana tanken kanske. Jag utvecklade min tanke till ”Ett jobb där jag kan ha Bianca med mig”. Det var mitt krav. Min önskan.

Den senaste tiden har jag fått en massa nya drömmar i huvudet. Saker jag vill förverkliga, testa på och göra. Jag är en drömmare, däremot är jag nog lite sämre på att förverkliga dem. Trots att jag har så många drömmar i mitt huvud, hade jag väldigt svårt att placera dem i en arbetsdag, i en vardag. Jag hade nog lite svårt att plita ner en konkret dröm på ett papper för en uppgift, eftersom de är så många och så svävande i mitt huvud.

Jag drömmer om att en dag jobba på eller starta ett hunddagis. Jag drömmer om att kunna kombinera en skönhetssalong med något hundrelaterat. Jag drömmer om att ha en egen affär med hundtillbehör. Jag drömmer om att undervisa inom skönhetsbranschen. Jag drömmar om att kunna kombinera undervisningen med en egen salong eller affär. Jag drömmer också om att ha bloggen som en bisyssla och delvis kunna leva på den. Jag drömmer till och med om att bli hundmassör. Och allt det här skrev jag ner.

Som ni märker så har jag två saker jag brinner för här i livet, det är hudvård och det är hundar. Att kombinera de båda på något sätt vore en dröm, hur jag skulle göra det har jag inte ännu kommit underfund med. Att förtjäna massvis med pengar har aldrig varit någon första prioritet för mig. För mig är det viktigare att göra något jag trivs med och ha ett arbete jag går till med glädje. Det jag kom fram till idag, på riktigt, var att jag nog aldrig kommer trivas med min arbetsdag till 100% om varje arbetsdag innebär att jag är ifrån Bianca. Så då återstår funderingen hur jag skall lyckas kombinera mina två största passioner och skapa mig den där dröm arbetsdagen som läraren frågade efter. Idag har jag inget svar på det, men jag vågar hoppas och tro att det en dag lyckas. På ett eller annat sätt. saramariaexenia-wordpress-com

Lämna en kommentar