Idag mår hon bättre

Ni som följt med oss här i bloggen vet att Bianca matvägrade väldigt mycket förra våren-hösten. För er som inte hängt med tar jag en kort sammanfattning. Förra våren började Biancas mage plötsligt kurra väldigt högt och hon mådde illa och ville inte äta. Vi fick behandling mot magkatarr och hon mådde bra i tre veckor, då problemen kom tillbaka dubbelt värre. Hon nästan krampade då hon började må illa och spydde galla ibland. Att få mat i henne var en daglig kamp i många månader. Hon sprang och gömde sig då vi tog fram mat och vi testade tiotals olika matsorter. Hon undersöktes vidare och provade olika mediciner. Hennes mående gick väldigt upp och ner, men ingen veterinär hittade något fel på henne och menade att hon behöver regelbundna måltider så att magen inte blir tom. Vilket var svårt eftersom hon nästan inte ville äta överhuvudtaget. Vi började ge henne ett specialfoder som skulle vara bra för känsliga magar och hon gick på medicinkurer till och från. I september förra året började hon plötsligt äta helt frivilligt och med glädje. Sedan den dagen har hon ätit alla sina mål utan problem, förutom ett liten bakslag jag skrev om förra veckan.

Efter många veterinärbesök, undersökningar och eget googlande har jag tillsammans med veterinärernas ord i bakhuvudet kommit fram till att Bianca lider troligtvis av för hög syraproduktion i magsäcken. Det produceras för mycket syra i magsäcken som irriterar, främst då magsäcken är tom t.ex. på morgonen innan frukost. Detta leder i sin tur till sura uppstötningar och/eller halsbränna. Hundens magsyra är väldigt sur, eftersom den skall kunna bryta ner kött och ben. Någonstans läste jag också att liknande problem kan uppstå om man producerar för lite magsyra, men jag tror Biancas problem beror på att hon producerar för mycket syra._MG_0088I dagsläget mår Bianca väldigt bra och äter med stor aptit. Hon tigger nästan efter mat, vilket känns så otroligt bra efter att vi låg på golvet med henne i månader och försökte allt för att få henne att äta. Men ibland (väldigt sällan) händer det ännu att magen kurrar, hon börjar må illa och ibland spyr hon också galla. Börjar hennes mage kurra idag så hinner man stoppa illamåendet om man genast ger henne mat. Förut var det redan för sent om magen kurrade, då mådde hon redan så illa så hon åt inte frivilligt. 

Jag har lärt mig att läsa av hennes tillstånd väldigt bra och ser genast om hon behöver mat eller medicin. Pepcid är den medicinen som hjälper oss nu, om Bianca mår dåligt. Får hon Pepcid i tid hindrar det sura uppstötningar och har hon börjat må dåligt så är pepcid det enda som får stopp på det. Idag är det betydligt lättare att få i henne medicin är vad det var för ett år sedan. Efter att hon ätit medicin vill hon nästan genast äta mat, det ville hon verkligen inte förut heller.

Jag vill väldigt gärna dela med mig av Biancas bekymmer, även om de i dag är betydligt bättre. Jag hoppas och tror att vi kan hjälpa andra som är i samma sits genom att berätta vår historia. Jag har därför skapat en ny kategori som heter ”En matvägrande hund” under rubriken ”Hundar”. Där har jag samlat alla inlägg som berör Biancas matproblem, ifall du vill läsa mera. I ett annat inlägg skall jag berätta lite mera om hur hennes matvanor ser ut idag.

Kommentera

