Hundar och Fyrverkerier

Idag vill jag prata lite kring det här med fyrverkerier och hundar. Nyårsafton är många hundars och hundägares värsta dygn på året. På nyårsafton fylls sociala medier med efterlysningar efter hundar som rymt för att de blivit rädda för raketer. Hundägare som är rasande för att grannen började fyra av redan på dagen och många hundar som är väldigt stressade. Det här är synd tycker jag, riktigt synd. Bianca är inte speciellt rädd för raketer, hon är ganska obrydd. Men jag känner verkligen med alla de hundar och hundägare vars hundar är rädda.

Efter senaste nyårsafton har jag läst om massvis med hundar som rymt på grund av att de blivit skrämda av ljudet från fyrverkerierna. Har också läst skrämmande många fall där hundar sägs ha dött p.g.a. fyrverkerier. I ett fall sägs hunden ha dött på grund av stress och en annan sägs ha dött på grund av att den blev skrämd och sprang ut på vägen och blev överkörd.  Jag håller med om att fyrverkerier är vackra men är det verkligen värt att smälla upp sina pengar i luften om djur dör och människor skadas på köpet?

Sedan tycker jag givetvis att alla hundägare borde hålla sina hundar kopplade på nyårsafton, speciellt de som är rädda men även de som inte är. Vi hade Bianca kopplad hela nyårsafton, trots att hon varken bruka rymma eller är rädd. Men för hennes egen säkerhet hade vi henne ändå kopplad alla de stunder vi var utomhus den dagen.

I år kom Bauhaus i Sverige ut med att de slutar försäljningen av fyrverkerier, med tanke på djuren, miljön och olycksrisken. Även en del Ica affärer slutade sin fyrverkeri försäljning, just för djurens skull. Ica maxi har sedan några år tillbaka slutat sälja, så även Plantagen, Coop, Rusta och Citygross. (källa, källa, källa)

Efter senaste nyårsafton har det kommit förslag på att en viss sorts fyrverkerier (raketpjäser på en pinne) helt skall sluta säljas åt allmänheten i Sverige. (källa, källa) I Finland har det inte ännu dykt upp några sådana förslag. Personligen tycker jag att man kunde sluta sälja fyrverkerier helt och hållet, visst är det vackert men jag tycker inte det är värt det. Ett alternativ kunde vara att det ordnas ett fyrverkeri vid 12-slaget av staden. Men att det inte skjuts av allmänheten. Jag tänker mig att det sker mindre olyckor om det skjuts under ordnade omständigheter. Då kan de som vill åka och titta på fyrverkerier och de som inte vill kan stå över.

Jag förstår att det väcker blandade känslor, de finns de som tycker att fyrverkerier är en viktig del av nyårsfirandet. Ett vackert sätt att avsluta det gångna året på och välkomna det nya. Jag tycker också det är vackert. Dock tycker inte jag, hur fint det än må vara, att det är okej om det kräver djur- eller människoliv. För att inte tala om miljön. Jag har inte köpt raketer på många år och ser inga problem i att de skulle sluta säljas. Det skriver jag gärna under på. 17868_1295079009427_6945102_n.jpg

Kommentera

