Om att gå på hunddagis

Idag öppnar det ett nytt hunddagis här i Vasa, DOGGIS. De hade öppet hus igår så vi passade självklart på att åka dit för att se vad det var för ställe. Åkte dit utan egentliga förväntningar men blev genast positivt överraskad och fick ett riktigt bra första intryck. Personalen kändes kompetent och utrymmena kändes passande för ändamålet. I Sverige är det rätt så vanligt att man lämnar hunden på dagis, men i Finland är det inte lika vanligt. DOGGIS är Vasas första hunddagis, så vitt jag vet. Det är därför väldigt bra att någon tog initiativet till att starta ett hunddagis tycker jag.

I och med att Biancas husse jobbar med skiftesarbete och jag endast jobbar fyra dagar per vecka, så behöver Bianca inte vara speciellt långa eller många dagar ensam. Dock önskar man ju att man helst aldrig skulle behöva lämna henne ensam, men det är tyvärr oundvikligt att aldrig behöva göra det.

Personligen har jag lite svårt att lämna bort Bianca till någon annan än min egen mamma, Biancas uppfödare. Min mamma känner Bianca och vet hur hon fungerar och förstår sig på henne, precis som vi gör. Bianca själv skulle nog mer än gärna gå på dagis tror jag, det skulle vara svårare för mig att lämna bort henne. 

Efter gårdagens besök på DOGGIS känner jag mig ändå väldigt intresserad av tanken att låta Bianca gå på dagis. Då jag pratade med en av ägarna så blev jag tryggare med tanken om att lämna henne på just det här dagiset. Tänk så kul hon skulle ha där så medan vi arbetar. Samtidigt som man självklart grubblar över om hon skulle trivas, skulle de förstå vad hon menar, tänk om hon rymmer eller blir oense med någon annan hund. Detta är dock endast mina tankar och inget jag tror skulle bli ett problem.

Jag skall åka dit med Bianca någon dag för att bekanta oss med stället och personalen, så får vi se sedan. Jag kunde bra tänka mig att låta henne gå där ett par dagar i månaden.

Går din hund på dagis? Dela gärna med dig av era erfarenheter och tankar i sådana fall. IMG_8430

4 reaktioner på ”Om att gå på hunddagis

  1. Hej Sara! Du har en trevlig blogg :)! Vi har vår envisa tax Alfred som hatar att vara ensam hemma på hunddagis och han stortrivs! Känns så skönt att föra hunden till ett dagis där han blir aktiverad istället för att ligga hemma och bara vänta på oss. Så kan varmt rekommendera!

    1. Hej Elin och tack för din kommentar! Vad roligt att höra att Alfred trivs på sitt dagis. Jag tror att vår Bianca skulle stortrivas också och precis som du skriver är det ju bättre om de kan få aktivering och sällskap då man själv är borta, i stället för att vara ensamma hemma. 🙂

Kommentera

