Giftigt för din hund

Jag hamnar ofta situationer då vi har gäster eller är gäst hos någon där de vill ge något åt Bianca, helst något från bordet. ”Hon är ju så söt och hon måste nog få något”, får jag ofta höra. Det är var och ens sak hur man gör gällande sådant, men personligen tycker jag inte en hund behöver få något från bordet. Jag ser ingen vettig orsak till att mata en hund från bordet.

Det finns också en hel del saker som hunden inte alls mår bra av att äta, plus att Bianca också är väldigt känslig och klarar inte av att äta vad som helst. Därför tänkte jag nu dra igång en liten serie av inlägg här på bloggen. En serie med inlägg om saker hunden inte bör äta och som är giftigt för hunden. Detta är dels viktigt att känna till som hundägare, men även bra att veta om man har en hund i vänskapskretsen eller i släkten.

AVOKADO

Avokado innehåller ett ämne som heter Persin, vilket är giftigt i större mängder och kan ge skador på hjärtat. Det finns mest persin i fruktens blad. Symptom om hunden har fått i sig avokado kan vara kräkning, diarré och det har i några enstaka fall lett till hjärtmuskelinflammation. Avokadokärnan i sig är inte heller bra, eftersom den kan fastna i tarmarna och orsaka livshotande problem.

Källor: här, här, här, här och här.

5 reaktioner på ”Giftigt för din hund

  1. Toppen serie, vet ju en del av grejerna som är skadliga men långt i från alla. Annars så tycker jag nog själv också att hundar behöver inte få mat från bordet. Hellre kan man ju då fråga efter lite hundgodis eller liknade av ägaren. 🙂

  2. Så bra att du drag igång en sådan serie! Jag tycker inte heller om att folk ger mat åt min hund från bordet. Han har fått lära sig sen valp att han inte får något från bordet och tycker därför inte om när någon ger eftersom det är något han lärt sig att inte kommer hända.
    Min hund har även lite problem med hjärtat vilket gör att jag försöker ge honom mat som har så lite salt som möjligt i sig. Som du skriver blir det jättesvårt när folk bjuder på godbitar utan att fråga eftersom jag då inte kan dubbelkolla att det inte är någon supersaltig godbit.

    Jag förstår att man vill som gäst ge något åt hunden, och det är helt okej att göra det bara man FRÅGAR först. Ska bli intressant och följa med din serie 🙂

    1. Vi har haft samma med Bianca, aldrig gett från bordet. Så det är lite synd då alla inte alltid respekterar det. Och precis, om man frågar ägaren först har man ju chans att säga ” Nej, min hund tål inte skinka, men här är en hundgodis du kan ge..” Kul om du vill följa med! 🙂

Kommentera

