Jullistan 2016

Nu är julen inte många dagar bort. Jag som inte ansett mig vara någon julmänniska, har verkligen blivit det nu då vi för andra året i rad firar med familj hemma hos oss. I måndags tog vi redan in granen och pyntade den så fin, skinkan är i kylen i väntan på tillagning och granriset ligger på trappan. Jag har sett den här jullistan cirkulera och tänkte att jag också skulle fylla i den i väntan på julen.

1. Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?

Vi firade hemma hos oss med min mamma och min sambos föräldrar samt gammelfaster. I år kör vi samma koncept med lite flera människor runt bordet, precis som jag vill ha det.

2. Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?

På julaftonsdagen då vi satte ut gröt till tomten på trappan. Vi väntade ivrigt en stund och gick sedan ut och hittade alltid en tom tallrik. Det här slutade vi med då vår dåvarande hund Cilla gick bort, undrar varför.julen 2015 (7)

3. När julhandlar du? Har du handlat alla julklappar?

Jag kan inte påstå att jag julhandlar. Jag köper julklappar åt Bianca, mammas hundar och sambon. Hittar jag något passande åt någon annan så köper jag kanske. Speciellt dyra julklappar köper jag inte och jag vägrar att stressa och känna press över julklappar. Jag gillar inte köphysterin som ofta uppstår kring jultider. Julen handlar om så mycket mer än julklappar, tur för mig så tycker min familj samma sak. Vanligtvis brukar jag önska andra släktingar och vänner God Jul med en hemlagad limpa eller saft.

4. När äter ni julmat?

Mellan kl. 16.00-18.00, beroende på var jag firat julen. Julen 2015 (1)

5. Vad är det bästa på julbordet?

Köttbullar måste finnas. Nu då jag och sambon gjort egen skinka ett par år i rad så gillar jag den också, även om jag inte är någon skinkfantast. Potatislåda verkar inte vara så vanligt på Österbottniska julbord, eller? Men det är den viktigaste lådan enligt mig.

6. Hur dags öppnar ni julklappar?

Mellan kl.18.00-20.00, beroende på hos vem jag firat jul. Hos mamma kom tomten ofta kring kl.20.00. Nuförtiden har vi ingen julklappsutdelning på julafton.

7. Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?

Julia ❤tindr ao j

8. Hur länge efter jul har du kvar din julgran?

Ifjol hade vi den rätt så länge, jag fasade för alla barr som skulle lossna så jag ville inte ta ut den. Ifjol var första gången vi hade egen gran här hemma så får se hur länge den stannar i år.

9. Har du någon gång firat jul utomlands?

Nej, men kunde bra göra det.

Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?

Jag har alltid drömt om att få fira en jul med hela släkten, men främst skulle jag vilja fira med båda mina föräldrar, alla syskon, mommo och sambon. Alla under samma tak.

11. Tror du att vi får en vit jul i år?

Det håller jag tummarna för, men jag tror inte det.

12. Hur länge är du ledig vid jul?

Juldagarna, sedan jobbar jag en dag och har trevlig nog två lediga dagar igen.Julen 2015 (3)

Kommentera

