Om att känna empati

Vi är tillbaka i Vasa, efter en helg i Södra Finland. Att få besöka min familj och släktingar är alltid lika roligt, eftersom jag träffar många av dem väldigt sällan. Tiden går alltid alldeles för fort och man får endast en liten stund med alla, men värdefull sådan.

Min hemort är en vacker plats, det tycker jag. Men att åka dit är alltid lite ångestladdat för mig, på grund av olika orsaker. Den här gången var det mera ångestladdat och känslomässigare än vanligt. Jag hälsade på en vän, en vän som också varit min klasskompis och arbetskollega. Då vi studerade till servitör tillsammans var han den som alltid sa åt mig att sluta stressa och ta det på talang, så som han gjorde. På jobbet och olika tillställningar där vi jobbade tillsammans var han den som kom med lösningar på mina problem samt fick mig att trivas. Även om kontakten de senaste åren inte var den samma, så har man alltid de där minnena i bakhuvudet. Det är vad det är nu, minnen. Jag besökte honom där han nu sover. En person som berörde så många på så olika sätt, en person som gav glädje åt så många och en person som hade så mycket kvar att ge och få ut av livet. Hur kan det vara rättvist? Det känns inte rätt och man söker fortfarande efter svar.

Samtidigt som det kändes tungt, känner jag till viss del att jag inte har någon rätt att säga att det var tungt. Mina tankar går till de närmaste, de som miste en bror, en son eller en bästa vän. De har mer än rätt att säga att det är tungt. Vi andra kanske sörjer nu, men går så småningom vidare, medan de på ett sätt måste lära sig att leva igen. Hitta tillbaka till livet.

Vanligtvis då jag återvänder till Österbotten trycker jag på Off, jag kopplar bort de där dåliga känslorna som väcks. Det var svårt att göra den här gången. Min vän och hans familj följde med mig i tankarna. Jag kunde inte koppla bort. Att känna empati är en bra egenskap, men ibland önskar jag att Off knappen skulle fungera gällande den egenskapen också.img_4157

Kommentera

