Ett försök till att studera

Förra veckan var jag i skolan i Tammerfors ett par dagar. Efter en paus på ungefär fem månader. De perioder jag inte har närvarodagar blir också mitt studerande på egen tid lite lidande, tyvärr. Jag skäms för att säga det högt, men jag orkar helt enkelt inte alltid studera så mycket som jag skulle vilja. Jag är oftast så slut efter arbetsdagarna, så att slänga sig in i studiematerialet då man är hemma efter kl.18.00 är inte alltid så lockande. Det betyder inte att jag inte lär mig eller utvecklas, det gör jag varje dag på jobbet. Men det finns mycket teori som jag ännu vill ha på klart, som jag inte alltid har.

Skoldagarna gav mig en kick av ny motivation. Kanske mest på grund av att det kom som en väckarklocka för mig att jag faktiskt snart blir klar, över halva läroavtalet är redan bakom mig. Så det är verkligen dags att studera flitigt nu, oavsett vad jag orkar eller ej.

Jag har gjort upp ett system för mig själv, som hittills verkar fungera. Världen som en kosmetolog skall kunna är enorm och förändras hela tiden, så dels gäller det att ha grunden på klart men också hålla koll på utvecklingen som sker. Det finns massor att lära sig och ibland kan det vara lite svårt att fokusera på en sak, så jag har nu gjort upp ett system där jag fokuserar på ett ämne per vecka. Pluggar in det och går sedan vidare till nästa ämne. Och från början igen. Ett rullande system.

Att slänga sig in i studieböckerna efter jobbet har hittills gått förvånansvärt bra. Det är trots allt en väldigt intressant bransch som aldrig slutar att förvåna. Bianca, som just nu är i en period där hon vill ha uppmärksamhet dygnet runt, tycker däremot inte om när jag har näsan ner i boken. Igår kväll fick hon vara med på ett hörn och var nöjd så en stund. Just nu är hon också nöjd vid mina fötter, så skall passa på att gå igenom lite material ännu ikväll. img_3945.jpg

Kommentera

