Dags att studera igen

Det har varit väldigt oklart om jag överhuvudtaget skulle ha några närvarodagar nu under hösten här i Tammerfors eller ej. Men för ett par veckor sedan fick jag alternativet att komma hit tre dagar nu i oktober eller spara dessa dagar till våren med allt annat. I vår har jag alla mina praktiska prov samt några kvarvarande kursdagar att gå, så valde att göra bort dessa dagar nu. Aromaterapi och Aromamassage är det vi går igenom nu.

Att studera på läroavtal har verkligen inte varit någon lätt match för mig. Svårt, tungt och jobbigt på så många sätt och vis. Det har många gånger känts som det tagit mer än vad det givit. Ibland då jag varit här har jag mått riktigt riktigt dåligt och ibland har det känts lite bättre. Den här gången känns det helt okej.

Jag hade inte fått någon som helst info om vilket tid vi började idag, i vilket klassrum vi skulle vara eller med vilken grupp jag skulle gå denna kurs. Men mitt tåg var här kring nio i morse och nästan första människan jag mötte i korridoren var läraren som drar denna kurs. Jag hade inte sett henne förut men hon hade en namnskylt på arbetsjackan, vilket underlättade. Läraren skakade hand med mig och visade mig klassrummet. Jag gillade henne genast, hon var betydligt positivare och trevligare än vad många andra varit. Jag fick även vara med en grupp jag träffat en gång tidigare, så det kändes också kul.

På förmiddagen hade vi teori, där jag hängde med bra och förstod nästan allting som sades. Det kändes skönt. Eftersom läroavtalet går helt på finska så är det ibland svårt att hänga med bland alla svåra facktermer. Plus att de ofta pratar väldigt snabbt. På eftermiddagen började vi öva praktiskt, jag arbetade tillsammans med en annan läroavtalsstuderande som var riktigt trevlig.

Imorgon är upplägget detsamma och på onsdagen övar vi bara praktiskt. Jag hoppas jag kommer hem härifrån med mycket ny kunskap och en positiv känsla. Nu skall jag försöka studera lite grann. Hemma hinner jag aldrig studera så mycket jag skulle vilja, då jag även jobbar. Så jag brukar försöka passa på då jag är här. Hej så länge!bild 2 (2)

Kommentera

