Hon skall lära sig krypa

I måndags började vi på en ny kurs hos Hundkonsulten, där vi även gått våra tidigare kurser. Jag gillar Hundkonsultens sätt att lära ut och har aldrig gått missnöjd hem efter en träning eller kurs. Kursen vi började nu heter Klick och Trick.

Jag älskar att lära Bianca olika tricks och Bianca älskar också att kunna tricks. Detta är vår typ av träning. Rolig träning där man verkligen får se resultat, ett inlärt trick eller moment hunden gör. Vi har legat lite på latsidan med träningen på sista tiden, eftersom Bianca fungerar så bra i vardagen nu så har det mest blivit andra sorts aktiviteter som promenader, hundträffar, lek och många mysiga kramstunder.

Jag har länge velat lära Bianca att krypa, men inte riktigt fått till det här hemma. Så det var tricket jag valde att börja lära in på vår första kurstimme. Bianca var skärpt och tyckte genast detta var roligt.

Vi började med steg ett, hon skulle röra med nosen i mitt finger som jag sträckte ut framför henne. Efter det skulle hon följa med fingret då jag förde det sidledes framför henne. Då hon hade detta så gott som på det klara, vilket gick ganska snabbt, så skulle hon ligga ner och följa mitt finger framåt längs marken, alltså krypa. Små steg. Hittills har jag belönat för minsta lilla rörelse hon gör framåt och nu fortsätter vi därifrån på egen hand tills nästa vecka.

Redan på kurstimmen gjorde vi många framsteg. Bianca kröp någon centimeter nu och då. Hon var väldigt duktig! Igår körde vi ett par korta träningspass och gjorde igen framsteg. Förhoppningsvis kan hon krypa om en vecka, men tar det längre tid så tar det. Ibland blir man så stolt att man nästan spricker, fina Bianca. På Hundkonsultens facebooksida och instagram kan du se en liten videosnutt på Bianca från måndagens träning.

Här är en förväntansfull Bianca, minuterna innan träningen drog igång. Vi ser redan fram emot nästa veckas träning, vad vi skall lära in för nytt tricks då får ni veta senare.img_3653

Kommentera

