Handlade på Reko

Jag har så länge velat handla på REKO, men eftersom jag alltid slutar jobba kl.18.00 så har jag inte haft möjligheten att hämta upp mina varor inom utsatt tid. Men i torsdags var ledig, så då passade jag på. Allt jag visste var att man skall göra sina beställningar på facebook och sedan åka dit och plocka upp samt betala sina varor. Så gjorde jag.

Jag åkte till Kaserntorget här i Vasa och började leta upp mina producenter. Äggen hittade jag genast, sedan grönsakerna från flera olika ställen och så lite fisk. Passade också på att köpa dagsfärska grisar och något så udda som tomatsylt och kimchi. Vad vi skall göra med de två sistnämnda vet jag faktiskt inte, men var nyfiken och ville testa.

Tyckte verkligen det fungerade bra, producenterna hade listor på beställningarna och otroligt bra koll. Det gick snabbt och smidigt. Jag hade egna påsar med, men nästan från alla ställen fick man påsar om man så behövde. En bra upplevelse, även om många producenter hade stavat mitt namn så fel att de hade svårt att hitta mig på listan många gånger. Tydligen finns det många möjligheter att stava mitt namn på, men vi löste det tillsammans så det var inga problem.

En sak som slog mig då jag gick omkring där på kaserntorget var hur o-österbottnisk jag plötsligt kände mig. Kände mig verkligen som en turist bland alla Solfbönder och övriga producenter och konsumenter. Vanligtvis känner jag mig ganska hemma i Vasa och tycker jag smälter ganska bra in trots att jag inte har någon rolig dialekt härifrån, men där kände jag mig faktiskt lite som en utböling. Men trots det kommer jag nog att handla på Reko igen, kanske får jag snappa upp ett och annat dialekt ord till nästa gång så jag smälter bättre in, haha.

Det kändes riktigt bra i hela kroppen då jag kom hem med mina REKO-varor. Det är ju precis så här som inköp av matvaror skall gå till, inte sant?
REKO.jpg

Kommentera

