Den lilla listan om livet med hund

Min förkylning tog steget vidare och ligger nu hemma med feber och en rinnande näsa. Försöker vila, men då det inte går passar jag på att läsa bloggar och annat intressant jag hittar på nätet. Såg att Carola gjort en lista om livet med barn, så tänkte jag också fyller i den. Men gör min egen version, i och med att jag inte har några barn.

1. Hur många hundar har du, och hur många planerar du att skaffa?

– Jag har en hund och har i nuläget inga planer på att skaffa fler. Jag kunde eventuellt tänka mig att ha två någongång i framtiden, men inte just nu.

2. Ett redskap/verktyg som är hundrelaterat som är ett måste?
–  Klädvårdsrullen, alltså en tejprulle som man kan ta bort hundhår med från kläder och möbler. Vi har alltid ett lager med sådana hemma och använder dem dagligen. Bianca som är av rasen sheltie löser rätt så mycket päls, men det är lätt att få bort med klädvårdsrullen.

3. Något du älskar att göra med din hund?
– Mysa, kramas. Gå en solig morgonpromenad i lungt tempo. Leka och busa med henne. Träna är också roligt, då man ser hur intelligent och snabblärd hon är. Då blir man stolt.

4. Hur har ditt liv förändrats sedan du fick hund?
– Jag har väl aldrig varit en sådan som sätter mig själv i första hand, men speciellt inte nu. Prioriterar alltid Bianca och hennes behov före allt annat. Tidigare morgnar och roligare promenader. Mindre spontana resor och utflykter. Och så köper jag mindre saker åt mig själv i dagsläget och mera åt Bianca. Allt som har förändrats, så har förändrats till det bättre. Jag ser faktiskt inga negativa förändringar.

5. Favoritbutik att shoppa till hunden och varför?
– Vasas Djurcentrum har bra service och glad personal, där får man alltid den hjälp man behöver. Dessutom har de bonuskort där du kan få bonusstämplar då handlat för en viss summa. Musti och Mirri är också en bra affär om man behöver något till hunden, där är personalen alltid väldigt glada då vi kommer in med Bianca. Senast vi var där bjöd personalen Bianca på godis, kräsna Bianca åt inte det såklart men tanken var ju god ändå.

6. Har du alltid velat ha egen hund? Varför/varför inte?
– Ja, alltid. Jag är uppväxt med hund i huset och vill leva hela mitt liv med hund i huset. Finns inget som känns mera naturligt än det. Utan hund skulle jag ha och hade ett tomrum inom mig.

7. Det bästa som finns med att vara matte?
– Då Bianca ser på mig sådär som bara hon kan och man förstår hur stor kärlek man delar med varann. Då hon gör något roligt och får en att skratta. Hur hon alltid sprudlar av glädje då man kommer hem från jobbet. Då någon säger hur duktig eller fin hon är. Att konstant känna sig älskad, på ett sätt som ingen annan kan ge dig. Tilliten och lojaliteten. Att man har en bästa vän som alltid finns där.

8. Något mindre roligt med att vara matte?
– Att jämt och ständigt ha en liten oro inom sig. Har hon det bra? Mår hon bra? Gör jag verkligen allt jag kan för att hon skall ha det så bra som möjligt? Och om Bianca är sjuk såklart, det är aldrig kul. Speciellt eftersom de inte kan berätta vad som är fel.

 9. Ditt bästa tips för en ny matte?
– Tålamod, en liten valp förstår inte skillnaden på rätt eller fel. Den känner sig fram och lär sig hur livet fungerar med tänder och tassar. En liten valp förstår inte ord som nej eller vänta. Allting måste läras in från grunden. Tid, se till att du har tid för valpen. En valp är inget man bara skaffar och sen sköter den sig själv, det är tidskrävande. Och att ta vara och njuta av valptiden, fortare än du vet är din hund redan två år och du funderar vart tiden tog vägen.

10. Slutligen, visa oss en bild på dig och din hund!

Dessa foton är tagna av Hanna Holmberg och här är Bianca ungefär sex veckor gammal. 10305608_10204167181797283_6499581978599959418_n10402621_10204167182437299_2117471081822524366_n10403536_10204167181597278_4695017041685935852_n

2 reaktioner på ”Den lilla listan om livet med hund

Kommentera

