Norgeresan Dag 4

På fjärde dagen vaknade vi upp i vårt lilla hus vid fjorden. Vaknade upp med en ring på mitt finger och nykär som bara den. Vi tog en riktigt lugn morgon. Åt frukost i lugn och ro och packade sakta men säkert ihop oss. Tackade huset och Unstad och skulle sedan börja köra mot Moskenes. Dagens plan var att ta oss till färjan som går från Moskenes i Lofoten till fastlandet, Bodø.saramariaexenia.wordpress.com dag 4 (6)saramariaexenia.wordpress.com dag 4 (5)Vi körde först via en av Lofotens mest kända stränder, Haukland Beach. En vacker sandstrand med massa människor. Hade det inte varit lite kyligt hade man lätt kunnat tro att vi stod på en strand i Thailand. No camping stod det på skylten, men där var väldigt tätt med tält. Människor satt och åt frukost, spelade kort, hängde tvätt och diskade. Hade vi haft mera tid hade vi gärna gått en promenad där bland fåren och bergen, men tyvärr hade vi en färjtid att passa. saramariaexenia.wordpress.com dag 4 (1)saramariaexenia.wordpress.com dag 4 (4)saramariaexenia.wordpress.com dag 4 (3)saramariaexenia.wordpress.com dag 4 (7)saramariaexenia.wordpress.com dag 4 (2)Därifrån körde vi vidare mot färjan i nästan ett sträck. Vid färjan ställde vi bilen i kö och tog med oss en konservburk och trangian och gick för att laga mat. Vi satte oss en bit ifrån färjkön och fixade lunch, ärtsoppa på burk med knäckebröd. Efter maten fikade vi i bilen i väntan på att färjan skulle komma. Färjan kom, vi körde på och betalade ca 90 euro för oss och bilen. Drygt fyra timmar skulle färjan ta. Jag sov mestadels av tiden medan sambon gick runt och såg sig omkring. På färjan fanns bra med sittplatser, toaletter och ett cafe. Vi, och många andra, hade med sig egna kaffetermosar och matsäckar. Första timmen satt vi bredvid en stor italiensk familj, som på ungefär tre minuter hade en fulländad tapas middag på bordet. bild 1 (5)bild 5 (3)Då vi kom iland i Bodö, ca.kl.17.00. började vi köra mot svenska gränsen. Planen i detta skede var att ta oss över gränsen och sedan hitta ett boende för natten. Jag googlade boenden och sambon körde. Hittade en camping i Arjeplog som vi troligtvis skulle hinna och orka köra till, ringde och bokade en stuga åt oss för natten.bild 1Då nattens boende var klappat och klart kunde vi fortsätta i lugn takt. Vi stannade strax efter gränsen vid en vacker rastplats och lagade middag. Det var väl ungefär här som vi började förstå att resan började lida mot sitt slut, vilket kändes ledsamt. Det kändes som vi hade varit flera veckor på resande fot och allting hade varit så lätt och avslappnande. Så bra det bara kunnat bli.bild 4 (2)bild 3 (3)bild 3 (2)bild 1 (3)Vi körde längs slingriga vägar med lite trafik. Vi körde i princip genom ödemark. Skog, skog och mera skog. Kring 22-tiden kom vi fram till Arjeplog och Lippi Camping. Plingade på husets dörr och blev bemött av, vad jag tror var, en ganska typisk norrlänning. Med glassen i mun hälsade han oss välkomna och bad oss betala när vi vill. ”Betala när fan ni vill och ni, jag ställde in en skål med jordgubbar i stugan om ni vill ha”. Inga krångligheter där inte. Vi bodde i en stuga för fyra personer, eftersom det var den enda lediga. Stugan hade sängar och ett litet kök. På området fanns ett servicehus med wc,dusch och bastu. Vi kastade oss i säng genast vi kom fram och slocknade så gott som genast.