Om att inte vara välkommen i sitt eget land

För någon dag såg jag rubriken till en artikel som handlade om en skylt som satts upp vid en kommun, där det menas att svenskspråkiga inte är välkomna. Igår läste jag en artikel där det berättas om en svenskspråkig man som inte fick tala sitt modersmål då han anlände till sjukhuset, och hade svårt att få den vård han behövde på grund av de olika språken.

Rätt så ofta, för ofta, ser man artiklar och rubriker om just detta. Finlandssvenskar som inte är välkomna. Inte får tala sitt modersmål. Blir illa behandlade. Vilket jag tycker är skamligt och bara sorgligt. Jag är fullt medveten om att de finskspråkiga är en klar majoritet i vårt land och att man inte behöver svenskan i alla byar och städer i Finland. Så jag kan ha en viss förståelse för att alla faktiskt inte kan svenska, även om ingen skulle förlora något på att lära sig. Det som däremot gör mig ledsen är attityden.

Attityden mot finlandssvenskar. Speciellt om du är inom servicebranschen eller vårdbranschen tycker jag du skall kunna möta alla människor lika, oavsett modersmål. Det är en fråga om hur du behandlar och bemöter människor. Att vi finlandssvenskar, som är födda och uppvuxna i detta land tillsammans med de finskspråkiga, skall behandlas som att vi inte hör hemma här är skamligt. Det är pinsamt. Vi skall ta vårt pick och pack och flytta till grannlandet, där vi verkligen inte hör hemma. Ingen logik.

Personligen har jag flera gånger blivit utsatt för nästintill hotfulla situationer på grund av mitt modersmål. Jag tänkte dela med mig av några av dem.

Händelse A, Hade varit i Tyskland med några vänner och flög tillbaka till Tammerfors. Från Tammerfors tog vi tåget till Åbo. Trötta som vi var efter resan satt vi och små talade lite i tåget, men för det mesta satt vi bara tysta. Ungefär halvvägs passerade en kvinna oss där vi satt, hon såg lite konstigt på oss och mumlade något. Såhär gjorde hon ett par gånger. Då vi var framme i Åbo och ställde oss upp för att göra oss klara för avgång, ser jag kvinnan stirra på mig med en otrolig ilska i blicken. Hon tog sina saker och skyndade sig för att hinna ut samtidigt som oss. Utanför tåget sprang hon lite ikapp mig och gick sidledes med mig längs tåget.

Hon gick sidledes med mig, glodde på mig som om jag vore ett djur på zoo, och fräste att jag har ingen rätt att vistas i det här landet eller på det här tåget. Jag skall ta mitt pick och pack och sticka härifrån. Hur vågar jag sätta min fot här och andra liknande saker kläckte hon ur sig. Väldigt hotfull situation där jag ett skede trodde hon skulle ta till fysiskt våld. Observera att jag kände inte den här kvinnan, hade inte sagt ett ord åt henne, hade inte sett på henne desto mera och inte hade jag gjort något under tågresan som borde ha gjort henne upprörd. Jag hade sagt kanske fem meningar på svenska.

Jag var trött och jag var less på den här kvinnan. Jag sade åt henne att jag förstår inte vad hon säger, jag är ju svensk. Jag skall inte leka dum, jag förstår nog precis vad hon säger menade hon. Därefter gick vi åt skilda håll. Det är här jag inte riktigt ser problemet, om hon visste att jag förstod vad hon sa, vad har hon då för orsak att vara elak mot mig? Vi kunde ju ha kommunicerat på hennes modersmål om det var det hon ville? Bara för att jag har turen och lyckan att kunna ett extra språk så skall jag behandlas på ett rasistiskt sätt i mitt hemland? Min kompis sade att det är såhär det är, man skall inte bry sig. Men man skall visst bry sig, det skall inte få vara såhär. Slutar vi alla bry oss så är det klart att liknande beteende blir accepterat. Idag ångrar jag att jag inte stod upp för mig själv mera, även om jag tror att det inte hade lett någonstans i detta fall.

Händelse B, åkte taxi och berättade för taxichauffören vart jag ville åka. På något vis blev det ett missförstånd och taxichauffören körde mig till fel adress. Då jag märkte detta frågade jag henne om hon uppfattade adressen korrekt. Taxichauffören nitbromsade och höjde rösten, jag frågade ju dig om du skulle hit sade hon. Inte förstår jag svenska fattar du väl, man måste säga adressen på finska fortsatte hon. Om hon inte förstod mig då jag sade adressen kunde hon ha nämnt det då vi startade. Den fortsatta resan fick jag en uppläxning om att jag inte hör hemma här i landet, jag har ingen rätt att bo här, Finland är inte heller ett tvåspråkigt land utan det är bara något vi har hittat på o.s.v. Riktigt obehagligt. Jag satt och grät och hon fortsatte med sina rasistiska påhopp. För det är precis vad det är, rasistiska påhopp mot egen landsbefolkning.

Jag har också varit med om personer inom servicebranschen som slutat tala med mig då de märkt att jag talar svenska. Inte ens ett tack och hej, utan bara tystnad. Olika servicenumror jag ringt som bara vidarekopplat mig utan att säga ett knyst.

Jag tycker rasism i alla former är fruktansvärt. Jag tycker verkligen det är fruktansvärt då man behandlar sitt eget folk, människor som är födda i samma land och har så gott som samma kultur, på detta sätt. Att säga till mig att jag inte är välkommen här, här som jag alltid bott är helt ofattbart. Att jag inte får tala ett av de språken som faktiskt är ett officiellt språk i Finland. Att jag skall flytta till Sverige, där jag verkligen inte känner mig hemma, är det rätt?

Jag kämpar alltid hårt för svenskan och vart jag än går börjar jag alltid prata svenska. Sedan är det upp till personen jag möter hur det fortsätter. Är det en finsktalande som försöker på knagglig eller bra svenska blir jag väldigt glad. Bemöts jag av en trevlig och bra attityd men finsk tal, så känns det ändå oftast helt okej. Beklagar personen sig att hen tyvärr inte kan svenska, men ändå betjänar mig som alla andra så är det helt okej. Om personen slutar betjäna mig på grund av mitt språk, slutar tala med mig eller är elak mot mig – det är inte okej. En fråga om attityd. Vänlighet. Sunt förnuft.

En reaktion på ”Om att inte vara välkommen i sitt eget land

Kommentera

