Att grodda själv

Då jag besökte Malin´s Foodie Living tidigare i år fann jag en ask groddfrön. Tanken att man kunde grodda själv hade inte ens slagit mig före det. Efter några youtubeklipp och lite googlande kände jag mig redo att ge det ett försök. Det visade sig vara lite tidskrävande, men väldigt lätt och ganska kul att grodda själv.

För några veckor sedan var jag in till Ekosoppi här i Vasa. Där hade de ytterligare sorter av groddfrön. Köpte hem flera påsar och har nu groddat flitigt ända sedan dess. Vi äter gärna groddar här hemma och genom att grodda själv sparar man en liten peng, eftersom man får mycket mer för pengarna då man groddar från frön än köper färdigt.

Finns många olika sorter, så det är bara att prova sig fram till vilka sorter man gillar. Jag gillar alfa-alfa groddar bäst, medan sambon gillar Malins groddblandning bättre. Förra veckan testade jag på Broccoligroddar, men de blev tyvärr ingen favorit. Det står oftast på förpackningen hur man skall göra och det finns många bra youtubeklipp på hur, t.ex. detta.

Kort förklarat så blötlägger man groddarna ett par timmar, eventuellt över natten. Står oftast på förpackning hur länge som behövs. Sedan sköljer man groddarna två gånger per dag i så många dagar som det står på förpackningen, vanligen 4-6 dagar. Jag har fröna i en glasburk med en nätduk som lock. Nätet fäster jag med ett gummiband. Sköljer morgon och kväll och låter sedan burken stå upp och nervänd i torkskåpet, så att allt extra vatten slipper och rinna ut. Läste någonstans att man skall göra så, om det överflödiga vattnet inte slipper ut så kan de bli dåliga.

Fröna ökar massor i storlek, jag groddar ungefär två matskedar i taget och då får jag en stor glasburk med färdiga groddar. I en video såg jag också att man kunde sätta fröna i ett durkslag med fuktigt hushållspapper under, och spraya dem två gånger dagligen. Så sätten är tydligen många. Men dagens tips från mig till er, Börja Grodda!grodda själv (1)grodda själv (2)grodda själv (4)

 

Kommentera

