Att ta sig genom mörkret

Det har regnat så gott som dagligen och dygnet runt en längre tid nu. Vilket påminner mig om att sommaren börjar vara slut och hösten och mörkret är på kommande. Jag har det alltid lite extra svårt då hösten kommer, svårt att hitta energi och ork i höstmörkret, även om även den årstiden har sin charm. Blir ofta väldigt trött och lite smådeppad.

Förra hösten och vintern kändes extra tunga. Vet inte riktigt varför. Då jag nu ser tillbaka så inser jag hur griniga och trötta vi båda var här hemma. Vi var nästan jämt irriterade, trötta och orkade knappt göra något. Energin var låg. Såklart gick det i vågor, men det fanns mera nerförsbackar än vanligt.

Med förra höstens känslor i bakhuvudet känner jag mig lite orolig inför denna höst. Därför försöker jag nu förbereda mig lite extra. Har satt upp några mål och tankar, själv och tillsammans med min andra hälft. Jag tänker mig att dessa mål skall hjälpa mig och oss igenom hösten och även vintern:

  • Frysen är full med bär och vitaminer! Jordgubbar, hallon, blåbär och vinbär. I höst och vinter skall vi fortfarande njuta av sommarens skördar. Vi fryste även ner bär ifjol, men det räckte inte speciellt långt. I år har jag laddat upp rejält.
  • En god och hållbar kost. Vi är båda gottegrisar och gillar att unna oss. Idag har vi ganska bra koll på kosten och kan nuförtiden unna oss utan att det går överstyr. Vi skall ändå försöka att hålla nere på godsaker, speciellt sockret, lite extra under hösten. Vi mår så mycket bättre och är så mycket piggare då vi lämnar bort det. Mycket grönt och nyttigt istället!
  • Inhandla goda tesorter och njuta av dem då det är regn och rusk på utsidan.
  • Regelbunden träning. Min träning går lite i berg och dalbanor, men nu till hösten skall jag verkligen försöka ta upp den igen och träna regelbundet. Jag mår som bäst då jag tränar 3-5 gånger per vecka, vilket är mitt mål.
  • Prioritera tid med varann.
  • Prioritera också tid med vänner.
  • Göra roliga saker som ger oss energi.
  • Ta vara på våra lediga dagar.
  • Ingen onödig stress och komma ihåg att varva ner.
  • Åka ut till skären då vi har möjlighet.
  • Prata med varann! Vi har och har alltid haft en bra kommunikation sinsemellan och talar oftast om för varann då något är på tok. Detta är en punkt jag vill fortsätta hålla viktig. För mig är det väldigt viktigt att få utlopp för mina känslor genom att tala om dem. I höst skall inget lämna och grubbla.
  • Eventuellt försöka hitta någon intressant kurs eller föreläsning att gå på. Det kan vara allt från hundkurs med Bianca, danskurs med sambon eller en föreläsning för mig själv. Om tid och intresse finns, denna punkt får inte bli ett måste.

Med hjälp av dessa punkter och en positiv inställning hoppas jag kommande höst och vinter blir lättare och roligare än förra. Hur klarar du höstmörkret?

  • 378855_2381134681316_1656194177_n.jpg
En reaktion på ”Att ta sig genom mörkret

Kommentera

