Norgeresan Dag 3

Vi vaknade upp i vår högsäng i vår blåa lilla container kring halv åtta, både hade sovit otroligt bra. Vi kokade kaffe och snabbgröt, åt upp och åkte vidare. Vi passerade i princip genast bron som tog oss över till Lofoten. Redan på bron blev vi helt fascinerade av landskapet. Så otroligt vackert. I 2,5 timmar körde vi genom otroligt vackra landskap och stannade sedan i Svolvar, en hamnstad. Bilderna här nedan är tagna på vägen till Svolvar.till svolvar (3)till svolvar (4)till svolvar (1)IMG_4382I Svolvar försökte vi hitta ett berg som hete Tjedbergtinden, men vi hittade det aldrig. Så vi körde vidare mot Unstad. På vägen skulle vi stanna och laga lunch någonstans. Vi såg en skylt där det stod strand 0,5 km, så jag föreslog att vi åker in dit. Där möttes vi av en vacker strand och en smal, kurvig samt väldigt trafikerad väg. En enfilig väg med mötesplatser längs hela vägen. Vi bestämde oss för att köra förbi stranden och se vart vägen tar oss. Vägen tog oss ut till en hamnstad, Henningsvaer. Otroligt vackert.dag3 (3)dag3 (2)dag3 (1)IMG_3236Vid det här laget var vi så hungriga, så sambon föreslog att vi skulle leta upp någon restaurang att äta på. Vi hittade Fiskekrogen. Vi bestämde oss genast för att prova på någon specialitet, så det blev färska räkor och kallrökt val. Aldrig har jag ätit sådär färska och goda räkor och valen var supergod den också. Smakade nästan lite vilt. Portionerna ni ser på bilden kallades lunch och kostade tillsammans med två pilsner ca. 55 euro. Absolut värt att prova på, men det behövdes nog en lunch efter lunchen om vi säger som så.henningsvaer (4)henningsvaer (3)henningsvaer (1)dag3 (4)henningsvaer (2)Med valen i magen fortsatte vi till Unstad. Stannade ibland för att fotografera, men konstaterade ganska snabbt att man inte kan stanna varje gång man ser något vackert. Då skulle man aldrig komma fram. Före vi åkte till vårt boende gjorde vi ett stopp vid Lofotens Vikingmuseum, som vi hade hört bra om. Där var också väldigt vacker omgivning och intressanta saker, men tyvärr imponerades vi inte till fullo. Man kunde bland annat se på en utställning, en kort film, gå runt i vikingahuset och åka vikingaskepp. På området fanns också hästar och vildsvin (?)vikingmuseum (9)vikingmuseum (10)norge dag 3 (1)vikingmuseum (8)vikingmuseum (3)vikingmuseum (5)vikingmuseum (2)vikingmuseum (7)vikingmuseum (4)vikingmuseum (1)I Unstad hade vi bokat ett rum med delat badrum på Unstad Arctic Surf. På grund av en dubbelbokning hade de istället placerat oss i ett eget hus några kilometer före själva hotellet. Vi fick instruktioner om att det var ett vitt hus i ett område med många andra hus, utan husnummer men med en nyckel i dörren. ”Ikke toppmodern, men en söt liten hydde som har alle faciliteter”, ursäkta min norska. Men ungefär så sade hon då hon försökte sälja ombokningen till oss. Vi var lite skeptiska först, men hittade till sist huset och insåg att det nog blir bra såhär också. Troligtvis bättre. Ett eget litet gammalt hus med sovloft alldeles vid fjorden.norge dag 3 (3)norge dag 3 (2)norge dag 3 (4)norge dag 3 (5)IMG_4643Det här var också kvällen som kom att bli den bästa kvällen på resan, men jag avslutar här och fortsätter med resten i nästa inlägg.