Hur det känns att ha semester

Hur känns det att ha sin första betalda semester någonsin? Låt mig svara på den frågan med ett ord – fantastiskt. Är det faktiskt sant att det är såhär det går till då man är anställd? Fyra veckor sommarledigt då man får göra exakt vad man själv vill och ändå trillar lönen in på kontot. Fantastiskt.

Min semester började ju samma dag som jag åkte ner till Åbo och vidare till Åland. Efter det var jag hemma exakt 14 timmar innan vi åkte vidare till Norge. Så det här har ju varit första veckan som jag faktiskt har varit hemma under min semester.

I början av veckan drabbades vi av ett blixtnedslag och åskoväder till och från några dagar, så då blev det inte mycket gjort. Satt här hemma och skakade, rädd att blixten skulle slå ner igen. Bianca hade inte så lätta dagar hon heller, vågade inte gå ut på gården överhuvudtaget.

Men igår och idag har vi för det mesta haft sol och ingen behöver vara rädd längre! Lite bullrar det visserligen ännu i knutarna, men inte alls som tidigare i veckan. Igår sov jag till 10 (!) och vaknade då sambon kom med morgonkaffe och undrade vad som hänt med mig. Sedan handlade jag kilovis med jordgubbar som jag skivade och frös ner. Plockade röda vinbär och saftade dem. Kokade rabarbersaft. Tog en tupplur. Skulle städa, men jag fullständigt struntade i det och såg på serie och hade mysstund med Bianca istället. Då sambon kom hem satt vi på terassen till 01.00 och bara talade.

Idag har vi gått på stan en sväng. Plockat mera bär. Skruvat bil, eller sett på då sambon skruvat bil. Ätit hamburgare. Tagit en tupplur igen. Ja, semester. Man får faktiskt göra precis vad man vill och känner för. Som jag sa, helt fantastiskt.

IMG_3254.JPG

Kommentera

