Tre länder på sex dagar

Nu börjar vår Norge resa närma sig och vi börjar ha det mesta på det klara. Om nästan exakt två veckor åker vi iväg. En bil, två människor, massa packning, sex dagar och tre länder. Ungefär såhär kommer våra reserutt att se ut:

Dag 1 : Kör Vasa-Haparanda-Kiruna. Start ca kl.06.00, sover en natt i Kiruna hos min kompis. Vi har en längre paus i Haparanda och försöker annars köra så långa sträckor vi orkar.

Dag 2 : Kör Kiruna – Abisko – Narvik – Evenskjer. Första stoppet i Abisko och Nationalparken som finns där. Där gör vi en liten vandring och äter lunch, fortsätter sedan till Narvik. I Narvik tänkte vi åka upp till Narvikfjället. På kvällen anländer vi till Evenskjer och vår första sovplats.

Dag 3 : Kör Evenskjer – Svolvar – Unstad. Vi gör ett större stopp i Svolvar och kollar eventuellt in Tjeldbergtind, som jag förstått att är en relativt kort och lätt vandringstur. Sedan fortsätter vi till Unstad och vår andra sovplats. Denna dag skall vi försöka hinna besöka Lofotens Vikingmuseum också.

Dag 4 : Unstad – Reine – Moskenes – Bodö. I Reine finns ett flertal olika vandringar att välja mellan, t.ex. Reinebringen som verkar vara fint men är tydligen en liten tuffare vandringsled. Vi får kolla vad vi egentligen gör den här dagen, eftersom vi skulle vilja ta färjan från Moskenes – Bodö redan kl. 14.00. Då är vi framme i Bodö kl.17.15 och kan leta upp en sovplats/campingområde för natten, gärna på svenska sidan. Alternativt att vi tar en senare färja och hoppas hitta en sovplats ändå, annars får vi försöka få några timmar sömn i bilen.

Dag 5 : Vi fortsätter mot Umeå och sover en natt där.

Dag 6 : Vi hoppar på morgonbåten från Umeå hem till Vasa.

Detta är vår ungefärliga reseplan, givetvis kommer vi att stanna och se lite vad vi vill och göra sådant vi känner för i stunden. Om det är en realistiskt plan vet vi egentligen inte, eftersom det är första gången vi gör något sådant här. Men vi har försökt se till så att körtimmarna inte skall bli för många per dag och hålla en del av resan öppen. Två nätter har vi färdigt boende bokat, resten tar vi som det kommer. Egentligen tar vi lite allt som det kommer, men det känns ändå skönt att ha en lite-ditåt reserutt färdig.

Om ni har några praktiska råd eller andra tips angående rutten så plita gärna ner dem här i kommentarsfältet.Gdansk (19)