Vår första match show 

Igår började dagen lite trassligt på flera olika vis. Jag hade lite hemlängtan till södra Finland och Bianca var lite krasslig hon också. Men efter att vi gått en härlig långpromenad mådde vi båda bättre. Råkade se att det ordnades Match Show här i Vasa och började leka med tanken att åka dit.

För er som inte vet så är en Match Show som en utställning, fast lite på lek. Det är inte så allvarligt och alla får vara med oavsett hur man ser ut eller av vilken ras man är. Man tävlar inte inom sin egna ras, utan är indelade i t.ex. små och stora hundar. Man får heller ingen bedömning. Har man tur får man kanske lite godis eller en leksak om man vinner något.

Vi bestämde oss till slut för att åka dit och delta. Anmälde oss till gruppen för små hundar och väntade på att tävlingen skulle börja. Jag sade till sambon innan det började ”Om Bianca följer mig och beter sig snällt framför domaren så är jag supernöjd”. 

Det här var vår första Match Show och varken jag eller Bianca är några utställningsexperter. Vi har aldrig övat att stå på bord (som de skall göra framför domaren) och knappt övat att gå fint vid sidan. Att stå stilla på plats och ställe kan hon inte heller så bra, hon sätter eller lägger sig hellre.

Jag ville mest delta för att testa Bianca och få lite social träning på samma gång. Att stå på en sandplan och få se massa andra hundar och ha främlingar som klappar och känner på en, det är bra social träning för en hund tycker jag.

I en match show går man in i ringen två och två, visar upp sig för domaren och därefter får ena ett blått band (2:a) och den andra ett rött band (1:a). Efter detta tävlar alla blåa mot varann och alla röda mot varann, i  båda grupperna blir sedan fyra hundar placerade.

Jag och Bianca fick ett rött band i första omgången, men sedan då vi tävlade mot alla röda fick vi tacka för oss. Men jag kunde inte vara gladare och nöjdare än vad jag är. Hon var så duktig den här lilla tjejen! Aldrig har vi övat något liknande och det var en helt ny situation. Jag tycker hon skötte sig jättebra med tanke på just det. Hon följde mig riktigt bra och stod relativt fint och skyggade inte alls för domaren. Trots att vi gick i ringen med nästan tio andra hundar där ett tag så brydde hon sig inte om dem, utan följde mig. Fantastiskt!

Vi hade en rolig kväll tillsammans och jag är så stolt över att få vara Biancas matte. Hon skötte sig väldigt bra och var så duktig. Vi var riktiga vinnare igår och fick det finaste priset med oss hem, nämligen den finaste och bästa hunden i världen. Hon kommer alltid på  första placering i mitt hjärta!

 

Kommentera

