Det här är jag

Tänkte det kanske vore på sin plats att skriva några rader om personen som står bakom den här bloggen. Ifall här är någon ny läsare och kanske även ni gamla kan få läsa något nytt ni inte visste. Så vi kör på, Sara heter jag, 25 år och går raskt mot 26. Pedant, lite blyg, och älskar hundar. Har fyra halvbröder, där jag är äldst i skaran. Uppvuxen på en liten Ö som heter Kimitoön, klicka här så får du en kort och enkel förklaring på hurdant ställe det är.

Efter grundskolan studerade jag till servitör och restaurangkock i Pargas, där jag bodde i fyra härliga år. Efter mina år i Pargas kände jag mig lite vilsen, så kom på något konstigt sätt iväg till Karis och började studera där på en folkhögskola. Karis var allt annat än Nordens Paris för mig, men ett år bodde och studerade jag där på en linje som hette Språk- och Turism. Läste grunderna i ryska, spanska, tyska och franska, hittade några fina vänner men vantrivdes i både skola och stad.

Under året i Karis, där jag totalt tappade bort mig själv hittade jag istället Estenomlinjen på Novia i Vasa. Sökte in, tog mommo med mig och åkte på inträdesförhör till Estenom och även några andra skolor i Vasa. Slapp in på Estenom, jee. Kort därefter var pappas paketbil fylld med mina flyttlådor och Vasa skulle bli min nya hemstad. Ett beslut som kändes väldigt naturligt, men ändå så skrämmande. Här kan jag då inflika att min mamma är ursprungligen Vasabo och flyttade som tjugoåring till Kimitoön. Jag gjorde då alltså tvärtom. Inga släktingar hade jag kvar i Vasa, eftersom mommo flyttat från Vasa några år före min flytt. Ändå kändes Vasa som mitt andra hem, efter att ha spenderat mycket barndomstid här.

Estenomlinjen var suverän. Trivdes som fisken i vattnet, både i skolan och staden. Efter två studieår hittade jag en gosse som jag klickade bra med och vi trivdes i varandras sällskap. Började hitta min plats. Studerade, kämpade, skrev lärdomsprov och jobbade väldigt hårt. Efter 3,5 år på Estenomlinjen fick jag betyget i handen, vemodigt men härligt. Några månader innan min examen flyttade hunden Bianca till mig, som då alltså är dotter till min mammas hund. Hon var både efterlängtad och planerad, kan man säga.

Tre månader efter min examen började jag på ett läroavtal på vägen mot att bli kosmetolog. Jag gör nu mitt läroavtal på samma plats där jag började arbeta under min studietid. Mellan varven åker jag till Tammerfors och studerar. Är sambo med gossen jag träffade mitt andra studieår och har en Bianca som fyller två i sommar. Efter fem år som Vasabo kan jag konstatera att jag gjorde helt rätt beslut då jag valde att flytta hit.

 

 

2 reaktioner på ”Det här är jag

  1. Sara, jag måste säga att du är mycket omtalad! 😉 Jag träffade Nina igår och hon frågade om jag känner dig (ja, hon är ju inte den enda som frågat det, och att vara från Kimitoön verkar betyda att ALLA påriktigt känner ALLA) tyvärr gör jag ju inte det (känner dig alltså) men du verkar veta vem jag är? Det är alltså kul att kunna läsa din historia och hur du har hamnat i Vasa! 😀

    1. Hej Mima! Javisst, vet jag vem du är. Även om vi aldrig talat med varann, men Kimitoön är inte så stor nej 🙂 Nästa gång du är i Vasa får du ta ditt sällskap med dig och komma och hälsa på 🙂

Kommentera

