Såhär fungerar mitt läroavtal

Det slog mig att ni kanske inte riktigt vet hur ett läroavtal fungerar. Eftersom jag nu går på läroavtal och skriver om det alltid nu som då, så är det väl ganska nödvändigt och eventuellt intressant för vissa att jag nämner några saker angående det också. Saker som för mig är självklara, men kanske inte för er.

Såhär beskrivs ett läroavtal på Vasas läroavtalsbyrås hemsida

”Läroavtalet är ett tidsbundet arbetsavtal. Utbildningen baserar sig på ett indi­vi­duellt studieprogram och består av arbetsundervisning på arbets­plat­sen och teo­re­tisk ut­bild­ning, vanligen på en skola. Läro­tiden varierar, beroende på examen och tidigare kunnande, från 4 må­na­der till 4 år. Läroavtalsutbildningen leder till samma yrkesinriktade examina som den utbildning som ordnas i läroanstalterna. Läroavtalsutbildningen erbjuder också möjligheter till tilläggsutbildning.”

För att påbörja ett läroavtal måste du:

  • Ha en arbetsplats som är villig att ta dig på läroavtal
  • Kontakta en läroavtalsbyrå (länk till Vasas här)
  • Veta vad du vill studera till

Först några allmänna punkter som gäller alla läroavtal:

  • Du skall vara 15 år för att kunna inleda ett läroavtal (ingen övre åldersgräns)
  • Du skall ha kunskaper motsvarande grundskolan
  • Lön skall betalas åtminstone enligt kollektivavtal, ifall inget sådant finns skall en skälig lön betalas
  • Du skall arbeta/gå i skola minst 25 per vecka
  • Arbetsuppgifterna skall vara sådana att du lär dig det som krävs för din examen

Mitt läroavtal:

  • Alla läroavtal ser olika ut. Mitt läroavtal ser inte ut som ditt.
  • Jag arbetar i princip som vilken vanlig arbetstagare som helst och åker till skolan i Tammerfors ibland.
  • Jag har en handledare på arbetsplatsen som handleder mig då jag behöver, men alla mina kolleger hjälper mig då det behövs.
  • Jag åker till Tammerfors, eftersom det är den enda skolan som läroavtalsbyrån kan köpa dessa tjänster av. Möjligheten finns inte i Vasa.
  • Jag har en handledare i skolan i Tammerfors som meddelar mig vilka kurser som går när, ibland är det tre dagar i veckan, 1 dag i månaden och ibland är det inga lektioner på fyra månader. Det varierar.
  • I skolan hoppar jag in i en ny klass nästan varenda gång.
  • Läroavtalsbyrån ersätter tågbiljetterna samt 15 euro/dag för inkomstbortfall. Om jag sover över på hotell får jag 8 euro/dag.
  • Allting går på finska, i skolan och till största del även på jobbet.
  • Mitt läroavtal är 2 år, men det är individuellt för alla.

Att tänka på:

  • Fråga, fråga, fråga! Det finns inga dumma frågor.
  • Ekonomiskt sätt måste du vara beredd att sätta ut lite själv, t.ex. hotellövernattningar, eventuella skolmaterial samt examensavgift i slutet av studierna.
  • Allt är möjligt, bara du vill och tror på dig själv.

Själv tycker jag läroavtal är ett ypperligt sätt att studera på. Personligen skulle jag inte velat gå tillbaka på yrkesskole nivå för att få den här utbildningen och vuxenutbildning för kosmetolog finns inte i Vasa. Detta var alltså mitt enda alternativ för att få yrket jag vill ha, vilken tur att den möjligheten dök upp. Detta var nu lite snabb info inklämt på ett litet utrymme. Är det något annat du funderar på så är det bara att fråga, så skall jag försöka svara så bra jag kan. bild 2 (2)

Kommentera

