Tillbaka på ruta ett

Den här natten blev inte som den skulle, om jag ens har fyra timmar sömn i bagaget är det bra. Fast så brukar det oftast gå då man skall upp tidigt och iväg någonstans. Min nattsömn blir oftast störd på något sätt alltid då jag skall till Tammerfors nästa dag, så det var rätt väntat.

Bianca har ätit sin mat utan problem, tre gånger om dagen i nästan tre veckor. Men igår var det stopp. Frukosten åt hon efter en stunds betänktetid, men jag märkte genast att aptiten inte var den samma. Kvällsmaten skippade hon helt, redan då tänkte jag att nu håller vi på att ta ett steg tillbaka igen. Men jag har envist sagt att vi går inte tillbaka till att muta och truga, maten bjuds och äter hon inte så är hon utan helt enkelt. Så det var det konceptet jag körde igår kväll.

kl.00.30 väckte hon mig, skrapade med tassen på mig och försökte kravla sig upp i sängen. Upp i famnen. Jag vaknade och hörde hur magen kurrade för att den var tom och såg på henne att hon mådde illa, igen. Det är alltså detta problem hon har i dagsläget, skippar hon ett mål mat så börjar magen kurra och hon börjar må illa. Vilket leder till att hon inte vill äta något alls, då när det är just att äta som är hjälpen för detta.

Jag gick ner efter ett mål mat, men hon var inte intresserad. Plötsligt finner jag mig själv och sambon sitta där igen, kl. 00.30 på natten, och bjuda alla slags läckerheter åt henne. Hon ville inte ha någonting utan la sig bara för att försöka sova med sin kurrande mage. Till sist åt hon en ankfilé godis (100%kött) och magen slutade kurra, men hon mådde fortfarande illa och hade lite svårt att komma sig till ro.

Tre veckor har har hon ätit sin veterinärordinerade mat perfekt tillsammans med medicinen (som slutar idag) och plötsligt tar det stopp. Varför? Vad gör jag fel? Då jag ser henne må illa sådär känns det som en kniv i hjärtat och jag känner mig som den sämsta matten i hela världen. Tankarna snurrar och jag får panik. Jag trodde vi hade hittat lösningen på problemet, men är vi nu tillbaka på ruta ett igen?Bianca (2)

8 reaktioner på ”Tillbaka på ruta ett

  1. Hej, Har inte läst vad er hund tidigare testats för men undrar om gallsyre-test (Sappihappokoe) gjorts? Hoppas ni hittar vad som felas 🙂

    1. Hej, det har endast gjorts en yttre undersökning. Då veterinären såg att hon var perfekt vikt, inte uttorkad eller annars fysiskt sjuk så fick vi en tre veckors kur mot magkatarr och specialfoder. Tack för din kommentar, visste inte att något sådant test kan göras! 🙂

  2. Usch vad det låter jobbigt, hoppas hon blir bättre. Kom att tänka på om ni har funderat på hur många mål mat om dagen hon får, minns bara att då vår ena hund hade matproblem gav veterinären rådet att ge mat endast en gång om dagen. Så nu äter han hela dagens mat på morgonen och får inte någon annan riktig mat utan i stället typ en morot på kvällen. Jag har ju ingen aning om hur det är med Bianca men det var bara en tanke som dök upp i mitt huvud då vår hund var dålig i magen ofta.

    Hoppas hon kryar på sig 🙂

    1. Hej, Förut fick hon två gånger per dag, men nu sade veterinären att det är bättre om hon får mindre och flera mål, att det skall hjälpa magen. Så hon har fått tre gånger sen senaste veterinär besöket. Tack för din kommentar och omtanke 🙂

  3. Vad jobbigt ❤ Diiva har bara haft problem med magen en gång, och då gav jag henne Attapectin, som apotekspersonalen rekommenderade. Hoppas det ordnar upp sig!

Kommentera

