Orsaken till att jag inte vill gå på krogen

I lördags var jag och sambon bjudna till ett par vänner på lite mat. Efter några timmar med mat, efterrätt och trevliga stunder skulle vi gå ut på stan. Varken jag eller sambon är speciellt aktiva då det kommer till nattliv på stan, den tiden har nog passerat. Vi trivs bättre hemma, hos oss eller någon annan. De få gånger vi är ut får vi också ofta bekräftat varför vi trivs bättre i en hemma miljö.

Men i lördags var då alltså tanken att kolla nattlivet lite grann. Vi började med varsin drink på ett trevligt ställe. Ett ställe där man kunde sitta och tala med varann och både andra kunder och personal var trevliga.  Tyvärr stängde det här stället ganska snabbt efter att vi kommit, så vi funderade ut nästa steg. Vid det här laget var klockan så mycket att de flesta pubar stängde och kvar fanns endast nattklubbar.

Vi bestämde oss för att gå till en nattklubb i närheten, vilket kändes som ett helt bra beslut just då. Efter en timme, precis då jag tänkte att vi skulle börja bege oss hemåt för att slippa kaoset vid stängningsdags, visar det sig att nattklubben stänger. Vi hade missat att klockan ändrade och nattklubben stängde en timme tidigare. Jag visste genast att detta innebar köande och kaos.

Vi satt en stund för att vänta ut den värsta rusningen, men insåg ganska snabbt att vi måste tränga oss med i kön för att alls slippa ut före morgonen. Jag hatar att stå trängd med massa andra människor, speciellt alkoholpåverkade människor. Jag kände mig osäker och faktiskt lite rädd. Hur vi än försökte att göra köandet till garderoben smidigt så trycktes det på från alla håll och kanter och trängseln var fruktansvärd. Bakom mig, framför mig och bredvid mig hörde jag aggressioner mellan personer. Jag bara önskade att det inte skulle leda till något värre. Riktigt obehaglig stämning. Jag blir rädd i sådana här situationer och vill bara att det skall vara förbi. Höll hårt i sambon som försökte få tag på våra jackor så fort som möjligt.

Sambon fick äntligen tag på våra jackor och jag var precis bakom honom. Vi tappade taget om varann, men jag såg att sambon trängde sig igenom folkmassan och tog sig ut ur kön. Jag försökte smidigt smita efter honom, då det blev stopp. Folkmassan trängdes ihop ännu mera och jag stod där mitt i. Det kändes som jag flög runt som en vante mellan människorna. Jag försökte tränga mig igenom med ett ”ursäkta”, då en man börjar brösta upp sig och undrade vad jag höll på med. Jag förklarade att jag hade fått min jacka och försökte slippa ut ur kön. Där fanns en sekund av rädsla då jag trodde han skulle slå ner mig, faktiskt. Istället tog han mig i armen och skuffade ut mig ur kön, med orden ”stick då”.

Såg sambon som just var påväg att komma och hämta mig. Jag fick kämpa några sekunder för att inte tårarna skulle börja rinna. Hela situationen var så otroligt obehaglig. Jag andades ut, kom över det och vi började gå mot taxin.

I taxikön hade vi en man bakom oss, en väldigt upprörd sådan. Han förklarade hur han hade blivit överkörd två gånger och slagen i huvudet. Vi tyckte mannen borde uppsöka sjukhus, men det tyckte inte han. Han ville hellre stå i taxikön och förklara för oss hur allt detta är ”svartskallarnas” (hans ordval) fel. Diskussionen fortsatte i en väldigt rasistisk ton från hans sida och med väldigt få ord från vår sida. På något sätt gick diskussionen över till politik och han frågade i (vad jag uppfattar det som) en lite hotande ton vilket parti jag egentligen röstar på. Resten av taxiköandet stod han och blåste röken från sin eltobak så den hamnade rakt på oss. Då jag förklarade att jag inte uppskattar passiv rökning, vare sig det är cigariller, tobak eller eltobak, så fräste han endast att det inte räknas som passiv rökning.

Då jag kom hem bestämde jag mig att nu var det det. Även om denna gång var utöver allt jag varit med om tidigare så trivs jag ändå inte i de där nattklubbs miljöerna. Det är inte ens värt att gå ut de där två gångerna om året för att försöka ha kul, för jag har inte kul. Jag blir arg, ledsen och upprörd över hur vuxna människor beter sig. Förfärligt.

Kommentera

