Juustomaa i saluhallen

Under bloggkvällen Salkari fick vi också smaka på ostar från Juustomaa, klick.  Juustomaa finns här i Vasa i saluhallen och har funnits där i tio år. Det är alltså en specialbutik för ostar, med hela 100-150 olika sorter i sitt sortiment. Förutom ostar har de även ostpajer, sallader och olika tillbehör som är passande till ost, så som syltar och kex. Under kvällen fick vi smaka på Ruusun Teränlehtihilloa (om någon kan översätta det till korrekt svenska så kan ni skriva det som en liten kommentar här nedan,tack), en sylt med en speciell men god smak. Rekommenderar!

Förutom att Juustomaa är en specialbutik så erbjuder de även andra tjänster. Bland annat Ost- och vinkvällar, Cheese tasting paket, Catering, Presentkort och ostbrickor att ge som gåva. Mer om deras tjänster kan du läsa på deras hemsida som jag länkade till i föregående stycke. Hos Juustomaa kan du också äta lunch, antingen där på plats eller som take-away. Något ganska nytt de har är också frukost .Frukosten är definitivt något jag kommer att testa på snart.Juustomaa (1)Vi fick bland annat smaka på Manchego och där här gröna osten du ser här nedan på bilden. Den gröna osten var PestoGouda, om jag inte minns helt fel. Jättegod. Visste du förresten att du helst skall ha hårdostar framme i rumstemperatur flera timmar innan servering? Då smakar de absolut bäst.Juustomaa (3)Juustomaa (2)Juustomaas representant hade gjord en ost-tårta, för att ge oss en idé om hur man kan lägga upp sina ostar. Lite annat än den vanliga ostbrickan. Härligt tycker jag! Här hade redan halva gänget smaskat i sig av ostarna, men jag kan garantera att den var superfin innan vi alla hade råddat på den. Deras Brie ost som fanns på detta fat var väldigt god, den smälte i munnen. Som den ost älskare jag är, så är jag glad att jag nu känner till Juustomaa och deras utbud lite bättre. Kan varmt rekommendera er att besöka dem i Saluhallen, det skall jag börja göra!

Kommentera

