Vad påsken är för mig

Nu var ju tanken att jag skulle skriva ett fint inlägg om mina påskminnen från då jag var barn, tillsammans med det skulle jag visa er en bild på mitt vackra perfekt odlade påskgräs med små gula kycklingar i. Nu är inte den riktiga världen så perfekt som i fantasin alla gånger. Påskgräset är ännu ett fat med mylla, inget grässtrå i sikte. Kycklingarna står ännu i sin lilla förpackning i skåpet. Vad som hände med påskgräset kan man fråga sig, enligt sambon är påskgräs något som man inte kan misslyckas med. Det är liksom omöjligt. Men det hände, varför behöver vi inte fundera på nu. Detta betyder att jag alltså endast skriver ett inlägg om vad påsken betyder för mig, utan påskgräs och kycklingar. Bra går det så också.

Då påsken kommer tänker jag alltid tillbaka på mina påskhelgar som barn. Påsken för oss betydde alltid att vi reste till Vasa för att hälsa på mommo som bodde här då. Jag, mamma och min lillebror. Jag älskade stora Vasa som liten och såg alltid fram emot att komma hit, även om resan kändes lite väl lång. Mamma rustade alltid upp med diverse mutor och sysselsättning för resan, så det gick ändå ganska bra. Så som jag minns det, frågar ni min mamma har hon säkert en lite annan syn på saken, haha.

Då vi kom fram hade mommo gömt påskägg runt om i hela lägenheten som vi genast fick börja leta efter. Något vi såg fram emot hela bilresan, i alla fall jag. Jag minns att jag så stolt berättade åt mina vänner att vi skulle åka till Vasa och leta påskägg, för konstigt nog så hade alltid påskharen hunnit in till mommos innan vi kom. Någon påsk klädde vi också ut oss till påskhäxor och besökte våra andra släktingar i Vasa. Det här är ett fint minne jag alltid kommer att bära med mig, vår resa till Vasa för att leta reda på påskäggen som Vasas påskhare (läs:mommo) gömt i mommos lägenhet. Om jag får egna barn någon dag är det just sådana här minnen jag vill ge dem, något de kan minnas med värme hela sitt liv.

Påsken idag innebär egentligen inget speciellt för mig, detta år betyder det lediga dagar med sambo och hund. Vi njuter av tillvaron tillsammans. Glad Påsk ❤

 

 

 

En reaktion på ”Vad påsken är för mig

Kommentera

