Ett år utan bandage

Det är tyst i huset, diskmaskinen surrar men annars är det rätt så tyst. Sitter ensam vid köksbordet och funderar. Sambon har gått och lagt sig för att orka upp till ett tidigt morgonskift och Bianca vilar här bredvid mig. Tankarna har gått från det ena till det andra. Bland annat så slog det mig att vi snart haft en bandagefri Bianca i ett helt år. Hela den där resan känns ännu så färsk på något sätt. Men den 18 Mars förra året fick Bianca ta bort sitt bandage på bakbenen. Efter fyra veckor med båda bakbenen i tjockt bandage kan ni tänka er att det var en stor dag för oss båda.

Äntligen, vi är bandagefria! Då jag kom hem på onsdag tog jag bort bandaget på Bianca och hittade två smala ben där under. Benen fanns kvar men såg mycket skörare och smalare ut än sist jag såg dem. De hade nog tagit mera ”stryk” än jag trodde. Sedan är jag väl också van med att se de där tjocka bandagebenen, så de ser ännu skörare ut än vad de egentligen är. Delvis saknar hon ännu päls på dem, eftersom de var tvungna att raka bort pälsen vid operationen. Man ser också att musklerna försvunnit till viss del. Man ser egentligen inte något tydligt sår, det har läkt bra och ser fint ut.”  För ett år sedan skrev jag sådär i det här inlägget.

IMG_1606 - Kopia

Jag minns den där dagens så bra. Efter jobbet skulle bandaget tas bort, något jag var nervös för hela dagen. Jag var rätt så spänd för att se hur hennes ben skulle se ut och hur hon skulle reagera då vi tog bort det. Då jag väl tagit bort bandaget minns jag att jag tyckte benen såg så sköra ut. Tänkte för mig själv att de där kommer aldrig att hålla ihop. Bianca tog allting med en klackspark som de tuffing hon är. Hon var mest nöjd över att kunna gå fritt utan det där dumma bandaget.  Lite ville hon putsa på benen, så vi behöll strumpor på ett tag till. Hon hade ju trippat på ett par veckor hemma med tjockt bandage, så det måste ha varit ett lättnad för henne att slippa det. Efter detta började vår resa med fysioterapeuten. Mycket har vi gått igenom, den här lilla tjejen och jag. Och mycket skall vi ännu gå igenom tillsammans, men förhoppningsvis lite roligare saker.

Kommentera

