Det värmde mitt hjärta

De senaste dagarna har jag oroat mig lite över Bianca. Då hon blev sjuk med slipped tendon började hon äta sämre och det där har hängt med ända sedan dess. Hon är ändå i perfekt trim vad gäller vikt och har alltid hållit sin vikt trots sin varierande aptit. Hur hon äter går lite i perioder och just nu är hon inne i en period där hon inte är helt övertygad om att mat är nödvändigt. På grund av att hon ibland skippar ett mål mat blir hennes mage ibland tom, vilket leder till andra bekymmer. Så det har vi kämpat med den här veckan.

Förutom det så märkte jag för några dagar sedan att Biancas ögoninflammation såg ut att komma tillbaka, trots att den gick bort väldigt snabbt vid senaste behandlingen. Så vi fick order av veterinären att ge samma ögondroppar en vecka till och hoppas att det går bort en gång för alla nu. Fortfarande en lindrig ögoninflammation, eftersom det nu efter två dagars behandlingen inte syns längre.

I samband med detta har hon varit lite lugnare än vanligt, har jag tyckt. Allmäntillståndet har ändå varit normalt och hon har varit lika glad som hon alltid är. Hon har bara tillbringat lite mindre tid i leksakslådan och hittat på lite mindre hyss än vanligt. Kombinationen av allt detta har givetvis gjort mig lite orolig över henne.

Till min stora glädje spratt det äntligen till i hunden igår. Genast då jag vaknade stod hon där med tassarna på sängkanten och huvudet på min mage, sådär som hon bruka göra men inte har gjort på ett par dagar. Hon lekte som aldrig förr och sprang runt i huset och busade. Plockade leksaker från leksakslådan och bjöd upp till lek. Det värmde mitt hjärta att se, att hon nog mår bra. Jag behövde den bekräftelsen ❤

12790982_10207838246566454_102932561521150146_n

2 reaktioner på ”Det värmde mitt hjärta

  1. Vår Nelson har alltid varit väldigt dålig på att äta mat, speciellt undrr senaste sommaren tyckte han mat var ganska onödigt, totalt ointresserad. Vi har provat med många olika foder ifall det sku ha varit problemet, men det tycks det inte vara. Nu dock har han börjat äta mycket, äter 2 ggr per dag nu och äter upp allt, förut åt han högst 1 gång per dag, ibland bara nån tugga. Men inte magrade han något eller blev slöare när han åt mindre heller, så vi har inte tagit så stor stress. Enda problemet var att ibland var magen så tom att han kunde börja spy på morgonen, men de gick över helt när han började äta bättre.. så det är ju skönt att han har börjat tycka om att äta nu 😊

    1. Hej Malin, ursäkta för det sena svaret. Känner igen mig i vad du skriver. Bianca åt väldigt bra som valp, men i samband med hennes slipped tendon operation började hon äta sämre. Sedan dess har vi också provat många olika foder, ibland åt hon två gånger om dagen och ibland var tredje dag. Bianca har aldrig haft problem med magen trots sitt oregelbundna ätande, inte heller magrat eller varit slö. Tills förrän ett par veckor sedan då, då började hon också spy och magen kurrade mycket. Nu har medicinen för magkatarr hjälpt bra och hon äter 3 ggr per dag och har gjort det nu över en vecka. Fantastiskt! Bianca och Nelson verkar ha haft lite samma bekymmer, med bra att de båda börjat äta bättre nu:)

Kommentera

