Positivt överraskad

Idag träffade jag min nya handledare i skolan. Min förra slutade p.g.a. av orsaker jag inte känner till. Utan att döma någon kan jag kanske tycka att det var bra för flera parter att hon sökte sig någon annanstans. Trivs man inte på ett jobb så skall man byta, så enkelt är det. Men idag träffade jag min nya handledare som sagt, tidigare har vi endast haft kontakt via mejl. Nu efter att jag träffat henne är allt jag tänker; varför fick jag inte träffa henne för ett år sedan?

För första gången fick jag ett varmt ”hej och välkommen” då jag kom fram. Trevliga ord och glada miner. En person som jag kunde prata och diskutera med utan att hon snörpte på näsan genast. En person som svarade på mina frågor och förklarade saker som jag inte förstod. En person som sade hejdå då jag for och tackade mig för att jag hade deltagit i dagens lektion.

Min nya handledare håller make-up kursen jag går nu. Tack vare min tidigare utbildning förstod hon att jag redan har viss kunskap inom make-up. Hon meddelade mig vilka dagar jag får delta i, men lämnade beslutet till mig. Det är ju ändå jag själv som vet bäst vad jag kan och vad jag inte kan. Tidigare då jag har ifrågasatt varför jag måste delta i dagar som inte ger mig något och varför jag måste komma till skolan då det lär ut saker som jag redan kan utan och innan, så har jag alltid fått ”du bara måste” till svar. Ungefär så. Det har aldrig tidigare funnits rum för diskussion eller frågor.

Det är såhär ett läroavtal skall gå till. Man skall ta i beaktande den enskilda studerandes kunskaper och tidigare utbildningar. Inte bara tvinga studerande till skolan därför att man kan. Att resa till Tammerfors kostar både tid och pengar för flera personer än mig, så det har verkligen känts dumt att åka dit och få ut precis noll av de flesta dagar.

Förutom att min nya handledare var en riktigt trevlig och härlig person, kunde hon även lära ut de kunskaper hon hade. Något som har varit väldigt bristfälligt med tidigare lärare. Riktigt intressant lektion och för första gången var jag faktiskt ledsen att jag måste lämna lektionen lite tidigare för att hinna med mitt tåg. Jag hoppas verkligen att det fortsätter att gå i den här riktningen nu, mycket mycket bättre!IMG_9493En bild från höstens Tammerfors resa, idag fick jag ha betydligt varmare kläder på mig.

Kommentera

