Hälften kvar

Idag befinner jag mig på samma plats som för ett år sedan, i tåget på väg mot Tammerfors. Skillnaden på för ett år sedan och idag är att idag vet jag vart jag är på väg och vad som väntar. Idag är det exakt ett år sedan jag inledde mitt läroavtal och gjorde min första Tammerfors resa.

För ett år sedan hade jag halvt ofrivilligt lämnat en Bianca med inpaketerade bakben hemma med Sambon, osäker och nervös skulle jag istället tillbringa min första skoldag i en främmande skola, främmande stad och på ett språk som inte är mitt modersmål. Väl framme i  Tammerfors möttes jag av ett smått kaotiskt mottagande. Många osäkra känslor föddes.

Idag ser situationen helt annorlunda ut. Under det senaste året har jag besökt Tammerfors många gånger och vet hur skolan där fungerar. Under det senaste året har jag flera än en gånger funderat över vad jag egentligen gett mig in på. Jag och skolan har haft olika syn på många saker och ibland har jag bara velat ge upp. Idag känns det ändå som jag börjar se målet. Hälften gjort, hälften kvar. Halvvägs. Om jag har klarat det såhär långt så tror jag nog att jag klarar det ända fram till mål också. Jag vill klara det och jag skall klara det. Om drygt ett år skall jag stå som färdig kosmetolog med pappren i min hand. bild 2 (2)

2 reaktioner på ”Hälften kvar

Kommentera

