Om att prioritera mig själv

Här ekar det tyst. Medvetet. Lusten, orken eller viljan att blogga har inte infunnit sig den senaste veckan. Kravet att blogga, som inte ens borde existera, har dock skrikit i mitt huvud.

Att ställa krav på sig själv är bra. Oftast presterar man lite bättre om det ställs vissa krav, av en själv eller andra. I mitt liv är det jag som ställer de största kraven på mig. I mitt liv är det också jag som tar det hårdast då jag inte lever upp till det som förväntas, av mig. Under veckan som gått har jag insett att jag är tvungen att ändra på det här. Minska kraven jag ställer och förändra en del av min livsstil. Annars kommer väggen att komma emot fortare än jag tror. Mitt huvud klarar inte av alla krav som jag själv ställer på mig längre. Att jag inte kan leva upp till dem gör inte heller saken lättare. En förändring måste ske, till viss del för min familj men till största delen för mig själv.

Här om kvällen kändes det som att kroppen mentalt skulle säga upp. Jag visualiserade mig en energimätare i mitt huvud, den låg på en stark 1 %. Jag var rädd för att tala, skriva eller göra något. Tänk om den där 1% skulle försvinna. Vad skulle ha hänt då? Kände mig utmattad, psykiskt. Att hålla masken inför andra är lätt, man ger en bild av att allt är precis som det skall vara. Det är då man blir ensam en stund som man inser att det inte alls är som det skall vara. Jag kan inte längre hantera stressen jag utsätter mig själv för. Jag har ingen kontroll över den och den tar över mitt liv.

Lär dig slappna av.jpg

Under en lång period har jag haft små andningssvårigheter, svårigheter som att jag andas väldigt ytligt och lätt, vilket ibland leder till att det känns som jag inte får luft. Då jag lägger mig ner hör jag mitt hjärta dunka så jag tror det skall hoppa ur bröstkorgen. Snabbt, hårt och ljudligt. Jag spänner mig under dygnets alla 24 timmar och jag går på högvarv mest hela tiden. Jag lever efter to-do listor och går enligt tidschema under dygnets vakna timmar.

Jag är perfektionist ut i fingerspetsarna. Allt skall göras till 100%. Städningen av badrummet skall göras från golv till tak, från vägg till vägg. Studierna skall klaffa, på jobbet skall man vara den absolut bästa. Den bästa flickvännen, bästa hundägaren och bästa vännen. Att konstant försöka uppnå alla dessa krav tär på en, det förstår även jag. Men jag har inte sett någon annan utväg. Hur kan man inte vara den bästa? Är det ens acceptabelt?

Det här gör att jag glömmer bort mig själv och mitt välmående. Jag har förstått det nu. Det är helt okej att ha damm på golvet, ligga i soffan och inte ha någon plan för dagen, vara fem minuter för sent, säga hej åt någon med fel tonläge, göra sämre ifrån sig en dag – världen går inte under. Jag förstår det nu.

Jag har börjat läsa en bok; Lär dig slappna av. Skeptiskt som jag är till det mesta tänkte jag inte den här boken skulle ge mig något speciellt. Men till min förvåning var det som att läsa en bok om sig själv. Personlighetstestet i boken beskriver exakt mig och hur jag känner idag. Nu då jag i alla fall till viss del insett och accepterat att jag låtit stressen och pressen ta över mitt liv, så hoppas jag att jag på egen hand klarar av att förändra situationen också. Detta sätt att leva, att leva för att alltid vara den bästa, är något som är väldigt fastetsat i benmärgen på mig. Men nu är det nog dags att inse att livet går ut på annat också.

Jag vill fortsätta blogga och jag skall fortsätta blogga. Men just nu måste jag prioritera mig själv och mitt välmående.

5 reaktioner på ”Om att prioritera mig själv

  1. Du är ”den bästa” och det är du oberoende av tvätten som svämmar över eller om du ligger i soffan med dammet kvar på golvet. Jag är säker på att alla dina nära och kära håller med mig på den punkten. Se på Bianca då du kommer hem, hon visar så tydligt att det inte finns nån bättre än du, möjligtvis husse då i så fall. Kram 🙂

Kommentera

