Morgonen utan vatten

Mina morgnar går ofta enligt en viss rutin, som ser rätt så lika ut varenda morgon. Det känns bra, bekvämt och det fungerar. I morse blev rutinen något helt annat. Temperaturmätaren visade -25 utomhus och det knakade i hela huset. Bianca lyfte på tassarna titt som tätt och ville inte vara ute på gården speciellt länge. Det var kallt.

Knäppte på kaffekokaren, klädde på mig, packade det sista i min Tammerfors väska och tänkte sedan borsta tänderna. Det kom inget vatten. Inget vatten från kranarna. Vanedjur som man är, så kunde jag inte riktigt förstå att vi faktiskt inte hade vatten.

Hade lite vatten i tekannan och en vattenflaska i kylen, så vi överlever morgonen tänkte jag. Biancas vattenskålar hade jag fyllt på kvällen innan, så hon klarar sig också. Gick ut för att starta bilen istället. Den blinkade, tjöt och gjorde allt annat än startade. Sambons bil startade inte heller. En halvtimme före mitt tåg skulle gå ringde jag efter taxi. De kunde dock inte lova mig att taxin hinner i tid, eftersom det var ganska långa köer.

IMG_0815Då jag stod och väntade på taxin samtidigt som jag höll tummarna för att hinna i tid, kunde jag höra grannarna och deras bilar. Tappra försök för att få igång bilarna från alla håll. Precis när jag gett upp hoppet om att hinna med tåget, då kom taxin. Lämnade sambon och Bianca i all hast. Med fyra minuter till godo hoppade jag på tåget. Morgonen jag trodde jag skulle bli tvungen att borsta tänderna med hundens vatten och springa in till stan, den redde upp sig. Nu hoppas jag bara vatten-situationen reder upp sig för min familj där hemma. Själv bor jag på hotell tills imorgon, så det går ingen nöd på mig. Hur klarade ni denna kyliga morgon?

2 reaktioner på ”Morgonen utan vatten

    1. Hotellet har vatten ja, så jag klarar mig. Trots att våra motorvärmare hade varit på halva natten så hjälpte det inte. Taxichauffören sade det var -28, men då jag såg snabbt på mätaren visade den -25, tyckte jag. Kallt oavsett. Tur att du fick igång bilen 🙂

Kommentera

