Lucka 15 – Aktiviteter för dig och din hund

Julkalender 4

Det finns en hel massa olika aktiviteter du kan göra tillsammans med din hund, om du så önskar. Det gäller bara att hitta något som passar er och som ni tycker är roligt. I dagens lucka kommer jag att berätta kort om några av de aktiviteter som finns.

Utställning, många hundägare tycker det är roligt att ställa ut sin hund. Själv har jag någon enstaka gång provat ställa ut en hund, men det var inte riktigt en aktivitet i min smak. Kort sagt så går det ut på att hunden går runt på en plan vartefter en domare ser och känner på hunden. Hunden får en skriftlig bedömning och eventuellt ett pris. Det här kräver att man har tränat med hunden, den skall kunna stå fint och gå fint. Då din valp fyllt fem månader kan ni delta i en utställning.

Det finns också inofficiella utställningar, en sådan kallas Match Show. Jag har deltagit i Match Shower flera gånger och tycker de är roligare, eftersom det enligt mig inte är lika stor press på varken hund eller ägare. Där kan man också få pris i form av godis eller leksaker.

Agility, det är en aktivitet med fläng och fart. Det går ut på att hund och ägare skall klara av en hinderbana på kortast möjliga tid. Jag har aldrig själv testat agility, förutom några provrundor hemma på mammas egna bana. Däremot har jag sett min mamma tävla. Det här tycker jag är en rolig aktivitet, både för hund och hundägare. Det kräver gott samarbete mellan hund och förare och mycket träning. Eftersom det är en krävande sport måste hunden vara färdigväxt innan man börja träna agility. Den inofficiella versionen av Agility heter Mölli. (Foto: Sirpa Saari, Veli Pekka Suuronen)

Rallylydnad, också en form av hinderbana, men med lydnadshinder. En aktivitet som passar alla som gillar det. En bana består av olika lydnadsmoment som hunden skall utföra i en viss ordning, t.ex. sitt, ligg, stå, sväng höger, slalom, sidosteg till höger, läggande under gång m.m. Hinderbanan går på tid och för varje fel man gör får man också felpoäng. Detta är något jag kunde tänka mig göra med Bianca, lydnad på ett roligt sätt. (Foto: Åsa Österberg)12380664_10207334790980379_1682836182_o.jpgKaverikoira/Kompishund, Då man är kompishund besöker man, tillsammans med sin grupp, bland annat ålderdomshem, dagis och rörelsehindrade. För att bli kompis hund skall hunden vara minst två år gammal, inte blir rädd av nya platser, dofter eller människor och kunna fungera i grupp. Som hundägare måste du känna din hund, kunna läsa av den och stöda den under besöken. Din uppgift är att göra besöken trygga både för din hund och de ni besöker. Biancas mamma är kompishund och jag hoppas att kanske också Bianca passar som det en dag. Läs mera här och här. (Foto: Åsa Österberg, Mikela Asp nere i högra hörnet)

Hundträffar, om inget av ovanstående klingar rätt i din och din hunds öron kan ni alltid ringa några goda vänner, ta med er fika och gå en promenad i skogen tillsammans. (Foto: Åsa Österberg)

317615_2532561785723_484667533_n.jpgDet finns massa olika aktiviteter att välja på för dig och din hund, något för allas tycke och smak. Har du och din hund någon speciell aktivitet ni håller på med?

 

Kommentera

