Lucka 7 – Hundparker

Julkalender 4

I dagens lucka vill jag tipsa er om Hundparker. Jag och Bianca har ända sen hon var valp besökt hundparker med jämna mellanrum. Jag vet att vissa är lite rädda för att besöka hundparker. Personligen tycker jag det är ett ypperligt sätt för både hund och ägare att träffa nya bekantskaper, speciellt om man bor i stadsmiljö. Jag har aldrig varit med om att något skulle ha gått på tok då vi besökt en hundpark.

Viktigt att komma ihåg då man besöker en hundpark är att man är ansvarig för sin hund. Det gäller att hålla koll på den och vara observant hela tiden. Ibland händer det sig att två hundar inte kommer överens, storleksmässigt eller personlighetsmässigt. Då måste kanske en parter välja att gå bort, det måste man som hundägare kunna ta ansvar för. Hunden skall vara vaccinerad och om din hund löper rekommenderas det att inte besöka parkerna under den tiden. I Vasa finns det några olika hundparker att välja på; Brändö, Vasklot och Sunnanvik.

Brändö hundpark, det är parken vi oftast besöker. Där finns en skild sida för små hundar (max 40 cm) och stora hundar. Passligt stora inhägnader. Där är rent, städat och snyggt. Synd bara att där oftast är tomt på sidan för små hundar, det är dock bra om man vill stämma hundträff med någon.Brändö hundpark saramariaexenia.wordpress

Vasklot hundpark, där finns en gemensam inhägnad för alla storlekar. Jag tycker personligen det är bättre med två skilda. Inhägnaden är större än på Brändö. Vi har endast besökt Vasklot hundpark en gång, då upplevde jag att där var ganska ostädat med mycket skräp och dylikt på marken.Vasklot hundpark saramariaexenia.wordpressSunnanvik hundpark har vi aldrig besökt, så den har jag inga erfarenheter av. Men där borde också finnas två skilda inhägnader.

Sunnanvik hundpark saramariaexenia.wordpress

Alla kartor är tagna härifrån. Nu vill jag även uppmana er läsare att tipsa här i kommentarsfältet nedan om de hundparker som finns i ditt område, eftersom inte alla läsare bor i Vasa. På så sätt kan vi tillsammans tipsa om hundparker på flera olika ställen!

På facebook finns gruppen Vaasan koiranpuistot – Vasa Hundparker. Där kan man skriva, fråga, tipsa och bestämma träff med andra hundägare. Rekommenderar gruppen starkt!Vasa hundparker på facebook saramariaexenia.wordpress

2 reaktioner på ”Lucka 7 – Hundparker

Kommentera

