Glimtar ur en Estenoms vardag

Det närmar sig ett år sedan jag fick min Estenom examen. Tänkt att det redan gått ett år. Ibland känns det som det var igår jag satt och skrev på det där förbaskade lärdomsprovet, gjorde bröllopsuppsättningen och lärde mig om studiofotografering. Då jag blickar tillbaka inser jag hur sjukt mycket saker vi fick lära oss. Jag undrar om det ens finns en bredare och mer mångsidig utbildning, allt från hudvård och smink till hårklippning och indesign. Kemi, mikrobiologi och sminkningar enligt höstens mode och trender. Slutare, bländare, psoriasis och väteperioxider. Så mycket olika saker.

En av de saker jag minns allra bäst från mina Estenomstudier är nog Maskeringskursen. Den var så otroligt rolig, trots att jag inte gillar maskering i sig. Men det var häftigt. Tänk vad mycket man egentligen kan göra med smink.

Jag minns så bra Annas fantasy make-up hon gjorde på mig. Duktiga Anna som verkligen hade och har talang för detta. Sedan råkade det sig att Kiras perfekta regnrock hängde där på kroken bredvid, precis då vi skulle fotografera resultatet.

IMG_3048

Eller då vi sminkade till oss en och annan rynka en helt vanlig måndag. Jag och Ullis gick ”all in” med både kroppställning och gråa hår.Föråldring (5)

Då vi skrämde slag på halva skolan med våra blåmärken, avkapta tummar och brännskador. Äckligt verklighetstroget var det, med tanke på att det var första gången vi jobbade med dessa material.Blåmärke, Blåöga och Sår (19)Tredje Gradens BrännskadaBlåmärke, Blåöga och Sår (13)

Och så var det ju den där gången då vi bjöd in ett gäng killar och förvandlade dem till tjejer, medan vi själva såg ut som killar. Man till kvinna, kvinna till man. Jag gick under namnet Stefan denna dag. SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA Man till kvinna, kvinna till manVi hade verkligen en bra klass, på så många sätt. Alla kom alltid överens och vilken gruppanda vi hade. Jag är glad att jag tog mig tid att fotografera så mycket som jag gjorde under studietiden. Det är verkligen roligt att kunna se tillbaka på det såhär i efterhand. Att komma in på Estenomlinjen och gå den var absolut ett av mina bästa beslut här i livet. Den hjälpte mig att utvecklas på så många olika sätt och verkligen hitta mig själv. Det är jag otroligt tacksam för.

3 reaktioner på ”Glimtar ur en Estenoms vardag

  1. Huj, vilka kusliga bilder, säger jag även om jag sett dem tidigare. Det är precis som du skriver, ett bra beslut som ledde till allt det fina du har runtomkring dig idag. Kram och vi ses snart 🙂

Kommentera

