Hur hinner man med både hund och blogg?

Det dök upp en intressant fråga i kafferummet på jobbet för ett tag sedan. Min arbetskollega läste en artikel om en bloggerska som nämnde i texten att halva hennes fritid går åt till att blogga. Chockerad och förvånad frågade hon mig, hur ofta jag uppdaterar bloggen och hur mycket tid jag sätter på den. Sådär snabbt svarade jag ”Jag försöker uppdatera varje dag, ibland tar det mer tid och ibland mindre. Lätt går det någon timme per inlägg” Diskussionen fortsatte med – Någon timme? Du har ju hund!

Där å då, för första gången började jag fundera över mitt bloggande och tiden jag sätter ner. I hennes öron lät det otroligt att jag hinner med både blogg och hund, två saker som tar mycket tid av ens fritid. Jag har aldrig sett det som något otroligt eller tidskrävande. Tiden infinner sig naturligt på något sätt. Båda dessa saker är sådana jag tycker om och vill göra. Jag har frivilligt valt att skaffa både hund och blogg.

Jag försöker uppdatera bloggen så gott som dagligen, så gott jag hinner och vill. Jag tycker inte om att pressa fram inlägg, då lämnar jag det hellre oskrivet. Då jag har lediga dagar kan jag lätt sitta och påbörja tio olika utkast, med tankar jag har just då. Vissa av utkasten förblir utkast, medan vissa tar form till olika inlägg inom viss tid.bild

Som många av er kanske märkt, så publicerar jag ofta inläggen på morgonen. Jag stiger ofta upp i väldigt god tid, stress på morgonen är inte min melodi. Först rastar jag Bianca och gör mig sedan själv klar. Då jag sen äter frukost har jag oftast en stund över för exempelvis bloggen. Lätt går det en halv timme eller mer som jag sitter och gör någonting blogg relaterat på morgonen. I och med att min arbetsdag börjar först 9.30 så har jag har bäst tid på morgonen, plus att det blir en riktigt bra start på dagen att få sitta och pyssla med sitt eget en stund.

Då jag sedan väl skriver ett inlägg så är jag oftast ganska noga. Jag vill skriva, fundera, radera och läsa. Jag läser igenom mina inlägg många gånger innan jag publicerar dem och också då de väl är publicerade. Jag vill känna mig nöjd över ett inlägg jag publicerat, i alla fall för stunden. Då man sedan ser tillbaka på inlägget kan man tycka det är helt konstigt skrivet, men man vet att man fick ut något av det just då när man skrev det. Det tar alltså tid att skriva ett inlägg, det kommer jag inte ifrån. Vissa inlägg tar flera timmar innan de är klara och vissa går på tio minuter.

Det som jag egentligen ville poängtera var att jag tar aldrig från Biancas tid för att hinna skriva blogg. Aldrig! Jag tycker om att skriva blogg och önskar ibland att jag skulle ha mera tid för den, men den kommer i andra hand absolut. Det finns mammabloggar hur mycket som helst också, där det absolut är regelbundna uppdateringar. Så tid verkar det nog finnas, både för oss mattar och mammor. Tycker man om något så brukar man oftast hitta tid för det. Då någon annan ser på tv eller läser en bok så sitter jag troligtvis och skriver eller läser bloggar. 

Jag tycker absolut det är viktigt med en regelbunden uppdatering då man skriver blogg, i alla fall om man vill hålla sina läsare kvar. Men personligen skulle jag aldrig blogga om det skulle vara mera press än vad det är roligt. Om jag skulle vara tvungen att skriva minst ett inlägg varje dag, då skulle jag lägga av. Ibland kommer de dagar då man bara inte hinner, ibland kommer det veckor då man bara inte hinner. Alla är vi bara människor.

Hur hinner du med bloggen?

8 reaktioner på ”Hur hinner man med både hund och blogg?

  1. Herregud. O jag som suttit med tankarna hur jag hinner blogga då man har 2 barn…
    Vovven ska väl nog ha lite vila också? 🙂 o hunden kan ju alltid vara med på ett hörn då man skriver inlägg. Varför tror de flesta att hunden ska aktiveras hela tiden :S förstår inte 😀 inte e man ju dygnet runt ut o motionerar den! 🙂 samma som du skrev.. hur hinner man blogga när man e mamma? Enkelt man gör det då man har tid över och har en tråd på ämnet så går det ju hastigt att få ett inlägg. Svårare än så är det inte 😀

  2. Jag har ett väldigt stressigt liv och många dagar går jag på minuttidtabell. Ändå vill jag helst uppdatera bloggen två gånger per dag. Nu för tiden har jag löst det ganska bra med att jag ALLTID har med datorn till skolan och under föreläsning kan jag bra skriva ihop ett inlägg. Inte kanske det bästa men jag har märkt att det faktiskt går ihop ganska bra med journalistikstudierna. Och så har jag söndagarna då jag oftast inte gör någonting före på kvällen och då brukar söndagarna vara mina bloggdagar. Jag kollar igenom följande vecka och ser när jag hinner blogga, vad jag ska blogga om (i stora drag, så att jag har ett inlägg om dagen planerat) och ofta har jag då även ork och tid att skriva inlägg som inte är tidsbundna, så att jag sedan en stressig dag då min enda lediga tid hemma går åt till att jag ligger halvdöd på sängen och samlar krafter kan publicera ett sådant inlägg utan att behöva sätta igång att skriva helt utan motivation och ork. Och även jag klarar det med hund, även om jag för tillfället inte har någon egen. Men hjälper mina systrar mycket med hundarna och kommer definitivt att skaffa egen så fort min livssituation tillåter det.
    ❤ : Madde

  3. Förr uppdaterade jag bloggen varenda dag, ibland flera gånger, men numera gör jag det bara då och då. Det gör inte så mycket om jag har få läsare, jag har alltid bloggat mest bara för att få skriva, och om nån läser är det liksom ett plus, inte nödvändigt. Men jag lägger också bara ca 20 min på ett inlägg.

    1. Ja, jag gör det också till viss del bara för att få skriva av mig. Ibland lägger jag också mindre tid på inlägg, beroende på. Men roligast är det då man får riktig skriv-iver och fingrarna glöder. Om det sedan är varje dag eller en gång i veckan, det är egentligen sak samma 🙂

Kommentera

