Tankar om helgen som varit

Halloween och Alla Helgons Dag är nu över. Jag har alltid haft lite svårt att skilja på dessa högtider, men som tur var så gjorde Karolina klart för mig hur det egentligen ligger till.

Alla Helgons Dag har faktiskt aldrig varit någon speciell dag för mig eller min familj. Ingen dag vi ”firat” eller spenderat på något speciellt sätt. Då jag passerade gravgården igår förstod jag, egentligen för första gången, vad denna dag verkligen går ut på. Minnas, komma ihåg och tänka på våra nära och kära som gått vidare. Jag har haft den turen att inte behöva ta farväl av speciellt många nära släktingar. Den närmaste är nog min morfar, och han lämnade oss för några år sedan. Så vi har aldrig besökt gravgården på Alla Helgons Dag med familjen. Skulle jag idag bo där min morfar är begravd, så skulle jag troligtvis åka dit och tända ett ljus för honom. Men nu bor jag ju inte där.

Halloween betydde maskerad på fritisgården då jag var yngre. En gång var jag utklädd till spöke, ingen hit dock. Lakanet var klumpigt att ha på sig och jag såg inte vart jag gick. En annan gång var jag häxa, det var lite mera lyckat vill jag minnas. Det var en kväll med olika program, lekar, tävlingar, danser och så fick man köpa saft och chokladbollar. Något vi alltid såg fram emot.

I tonåren firade vi inte Halloween, inte vad jag minns i alla fall. Kring tjugo års-åldern tog vi upp firandet igen med olika slags maskerader. Detta år var nu det andra året vi inte firade överhuvudtaget. Att vi inte firat de senaste två åren beror endast på att ingen i vår umgängeskrets har velat klä ut sig, fira eller göra något annat speciellt.

Under helgen har jag läst lite olika tankar och åsikter om dessa högtider, kanske främst Halloween. Jag kan inte påstå att jag har något emot att folk klär ut sig till döda zombies och andra skrämmande saker. Själv har jag alltid valt att klä ut mig till något levande, så att säga. Endast för att jag trivs bäst så, gillar inte att kleta in mig i fejkblod och kroppsdelar som är avkapade. Men de som vill göra det, så fritt fram.

Halloween (1)Här är en bild på mig och Tindra på Halloween för tre år sedan. Då jag målade läpparna röda, satte ett guldband i håret, klädde mig i en vit klänning och kallade mig själv för Cleopatra. Vad tycker du om Halloween, fira eller inte fira?

2 reaktioner på ”Tankar om helgen som varit

  1. Jag tycker det är helt ok och kul att klä ut sig och ”spöka” till inredningen lite. Men det är inte en särskilt viktig grej för just mig. Kan med andra ord leva utan den men jag har absolut inget emot ”högtiden” 🙂

Kommentera

