Börja klickerträna din hund

Madde ville att jag skulle skriva mera om hur man lär hunden att förstå klickern. Klickern, alltså den jag beskrev i det här inlägget, klick. Då jag började klickerträna Bianca, så började jag med att introducera klickern. Hon visste ju inte vad det var för manick. Hur gjorde jag då det?

Jag började helt enkelt med att klicka, ge henne godis (=belöning), klicka, ge henne godis o.s.v. Utan att hon behövde göra något speciellt. Detta för att hon skulle koppla ihop klicket med godis. Snart förstod hon att varje gång hon hör ett klick, får hon något gott. Därefter kunde vi gå vidare.

Det absolut första jag lärde in var ÖGONKONTAKT, vilket är A och O då det gäller hundträning. Utan ögonkontakt kan man inte göra någonting, man måste ha kontakt med hunden för att kunna träna in något annat. Det är ingen idé att du försöker säga sitt åt en hund som går runt och snusar i marken, du måste först ha hundens uppmärksamhet. Så då Bianca var åtta veckor gammal började vi så att jag hade godis i ena handen och klickern i andra handen. Satte mig på golvet med Bianca framför mig. Försökte få hennes uppmärksamhet genom att t.ex. ha ett kul läte. Genast hon såg mig i ögonen för en sekund klickade jag och gav henne godis. Detta upprepade jag några gånger, tog en paus, upprepade igen. Och sådär gjorde vi flera gånger dagligen i flera dagar tills hon lärt sig att titta i ögonen = godis. Vartefter hon blev duktigare förlängde jag sekunderna med ögonkontakt.

Då hon kunde ögonkontakten utan och innan gick vi vidare till bland annat sitt och ligg. Om hon satte sig automatiskt klickade jag och belönade. Tog tillvara alla naturliga beteenden. Sitt är troligtvis det enklaste att lära in, eftersom de gör det nästan automatiskt hela tiden. Om hunden inte vill sätta sig, kan du enkelt föra handen lite ovanför hundens huvud, då brukar den sätta sig. Samma sak med ligg, du kan försöka visa med handen ner på marken. Därefter är det bara att fortsätta i små steg. Viktigt att inte gå för fort fram och att inte kräva för mycket av hunden genast, ha tålamod. Här är en video som jag tycker förklarade klickerträning ganska kort och enkelt;

Observera att detta är MITT sätt att träna med Bianca. Någon annan kanske har något helt annat sätt, finns givetvis inte endast ett rätt sätt. Om någon har andra synpunkter eller andra tips så dela gärna med er, både till Madde och till mig.

En reaktion på ”Börja klickerträna din hund

Kommentera

